Prezenty świąteczne? Od szefa, nie od firmy

Wigilie firmowe, prezenty dla pracowników, dekoracje w biurze, przemowy szefów z życzeniami… Zbliżają się święta Bożego Narodzenia, które firmy mogą wykorzystać do budowania wizerunku pracodawcy. Co zrobić, by dobrze wykorzystać ten czas? Czego unikać i dlaczego prezenty powinny być wręczane przez szefa?

Spersonalizowane życzenia

Co zrobić, aby świąteczne prezenty nie stały się kolejnym benefitem, który firma zorganizowała dla swoich pracowników? Podarunki przygotowywane masowo dla wszystkich osób pracujących w organizacji mogą zyskać indywidualny wymiar, jeśli kadra zarządzająca postanowi wręczyć je osobiście. Jeśli zarząd firmy nie jest w stanie rozdać prezentów wszystkim pracownikom, może poprosić o to szefów poszczególnych zespołów. Warto jednak rozważyć korzyści, jakie przyniesie firmie i zarządowi poświęcenie raz w roku czasu na odwiedzenie wszystkich swoich pracowników. To dobry moment na opuszczenie nieraz szczelnie zamkniętych gabinetów, do których szeregowi pracownicy rzadko kiedy mają dostęp. To idealny czas na zatrzymanie się na chwilę, podziękowanie każdemu indywidualnie za pracę i zaangażowanie. Spersonalizowane życzenia i uścisk dłoni mają większe znaczenie emocjonalne niż sam prezent. Ale on także jest ważny, bo pozwala na niewerbalne wyrażenie wdzięczności za współpracę.

Czas na refleksje

Warto, by w tym świątecznym czasie kadra zarządzająca choć na chwilę zapomniała o pracy i pozwoliła na to również swoim pracownikom. Nie powinniśmy kończyć ostatniego dnia przedświątecznej pracy w biegu i po godzinach, podobnie jak nie powinno się rzucać zza komputera pracownikom wychodzącym do domu szybkiego „wesołych świąt”. Niech cele, budżety i KPI chociaż raz w roku poczekają. Dajmy sobie przestrzeń i przyzwolenie na udzielenie się wyjątkowej atmosfery świąt – to dobry czas na wspólnie spędzenie czasu przy poluzowanych krawatach. Jeśli w ciągu roku nie mieliśmy okazji, by zapytać osoby, z którymi spędzamy tak wiele czasu każdego dnia o to, co lubią, o czym marzą czy jakie mają hobby, teraz jest ku temu przestrzeń. To nie tylko idealny moment na integrację zespołu, ale również na budowanie wizerunku managera i firmy.

Okres przedświąteczny to także moment, by przekazać zespołowi kilka motywujących słów i podziękować za wspólne sukcesy i spędzony czas. Podkreślenie tych elementów sprawdzi się także podczas dużych spotkań, gdzie głos często zabiera szefostwo firmy. Warto, aby taka przemowa nawiązywała do osiągnięć organizacji i podsumowywała dobre momenty, które miały miejsce w ciągu roku. To również czas na nagrodzenie tych, którzy wyróżniają się osiągnięciami w pracy.

Integracja wokół choinki

W okresie przedświątecznym popularne jest organizowanie wspólnych spotkań – wigilii firmowych, choć w praktyce wiele z nich wygląda jak zabawa sylwestrowa. Ważne, by udział w takim wydarzeniu był dobrowolny. Przygotowując firmowe świętowanie, warto także wziąć pod uwagę środowisko, w którym pracujemy. Jeśli w naszych zespołach jest wielu obcokrajowców, to święto może ich nie dotyczyć. Niektóre firmy w takich sytuacjach decydują, że ze względu na uszanowanie wielokulturowości nie będą wspólnie świętowały, a w biurze nie pojawią się nawet świąteczne dekoracje. Inne z kolei zapraszają wyznawców innych religii do przyłączenia się do wspólnego świętowania i poznania tradycji naszego kraju i jego głównej religii.

Wigilia firmowa nie musi odbywać się w wynajętym miejscu. W mniejszych zespołach warto zorganizować ją wspólnymi siłami w firmie czy nawet w domach, gdzie osoby obdarzone talentami kulinarnymi (często ukrytymi) będą mogły pochwalić się swoimi możliwościami. Oprócz dużych świątecznych spotkań dla wszystkich pracowników, popularne są także spotkania wigilijne w działach czy zespołach projektowych. Podobnie może być z dekoracjami świątecznymi, którymi przystrajamy biura. Te wykonane przez pracowników będą miały większe emocjonalne znaczenie.

Moc obdarowywania

Modne jest również obdarowywanie pracowników prezentami. Od kart podarunkowych, przez premie aż po paczki z różnościami. Warto takie podarunki przygotować także dla współpracowników. Mając na uwadze budowanie wizerunku firmy, pamiętajmy też o osobach odpowiedzialnych za utrzymanie czystości w biurze czy o panu z portierni. Nie zapomnijmy o tych, którzy są w tym czasie na zwolnieniach lekarskich czy urlopach macierzyńskich. Zastanie w drzwiach domu kuriera z prezentem od szefa z pewnością ich ucieszy. Byłym pracownikom warto wysłać spersonalizowane kartki świąteczne, najlepiej tradycyjne. Często firmy kupują je od fundacji, wspierając je w działaniach dobroczynnych.

Prezenty mogą być kupione przez firmę, ale są też inne rozwiązania. W latach szkolnych popularne było – i wciąż jest – losowanie imienia kolegi z klasy, któremu następnie kupuje się prezent pod choinkę. Warto rozważyć wdrożenie takiego pomysłu, szczególnie w małych przedsiębiorstwach czy zespołach. Fundusze na takie prezenty mogą pochodzić z budżetu firmy.

Otwórzmy się na innych

Święta to dobry czas na to, aby wyjść z budowaniem wizerunku firmy poza mury biura. Rozważmy pozwolenie pracownikom na obdarowanie prezentami lokalnej społeczności. Może to być świąteczna zbiórka prezentów dla podopiecznych domów dziecka, rodzin zastępczych czy osób, które są w potrzebie, a które mieszkają niedaleko nas. Mogą to być także zbiórki dla zwierzaków ze schronisk. Ale działania takie mogą polegać też na poświęceniu swojego czasu na odmalowanie sal szpitalnych, pokojów w domach dziecka czy odwiedzenie domów spokojnej starości, by spędzić czas z osobami samotnymi.

To także moment na zaproszenie w progi firmy rodzin pracowników. Są organizacje, które w okresie przedświątecznym przygotowują przyjęcia dla dzieci pracowników, a nawet całych rodzin i przyjaciół, którzy mają okazję zobaczyć, czym zajmuje się dana osoba i jak wygląda jej miejsce pracy.

Trudności na bok

Narzędzia komunikacji wewnętrznej również warto udekorować świątecznymi elementami. To czas, kiedy logotypy otrzymują czapki świętego Mikołaja, a na okładkach gazet wewnętrznych widać choinki i bombki. To, co jest ważne w tym okresie, to rozważne podejście do tematów, które mamy do zakomunikowania. Zaplanujmy przekazanie trudnych i kryzysowych wiadomości w innym, bardziej stosownym terminie.

To istotne elementy, które pozwolą firmie na budowanie wizerunku. Nie zapominajmy jednak o tym, co jest w tym czasie najważniejsze. To radość i wdzięczność z tego, że jesteśmy razem i możemy wspólnie świętować ten ważny w naszej kulturze czas. Która firma wygra wizerunek w święta? Ta, która będzie umiała zatrzymać się na chwilę, wpuścić święta w swoje progi i docenić to, co znajduje się wokół niej.

3 grudnia o godz. 10:00 zapraszamy na specjalne seminarium online, w trakcie którego nasz gość Eliza Czyżewska opowie o tym, jak zorganizować Święta w firmie, w jaki sposób zaplanować komunikację i zaangażować pracowników w świąteczne akcje.

 

Zapraszamy!

Zapisz się na webinar

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *