Wisława Grabarczyk – Kostka

Ekspert HR Ready To Jump. Psycholog biznesu, trener, coach, konsultant ds. rozwoju zasobów ludzkich. Członek EATA (Europejskiego Stowarzyszenia Analizy Transakcyjnej  – w trakcie certyfikacji międzynarodowej). Specjalizuje się w szkoleniach z zarządzania zasobami ludzkimi oraz psychologią negocjacji i sprzedaży. Ma za sobą liczne szkolenia z dziedziny komunikacji, asertywności, negocjacji, bioenergetyki, ekspresji twórczej. Jest recenzentem oraz redaktorem merytorycznym serii psychologicznych w Domu Wydawniczym REBIS. Jest autorką wielu gier negocjacyjnych i metodologii do badania kompetencji negocjacyjnych dla Academy of Business Ernst & Young.

Wpisy autora

Konflikty w organizacjach, czyli jak ugasić pożar

Konflikty są nieodłącznym elementem organizacyjnego życia. Niekiedy paraliżują życie działu lub firmy, wprowadzając stresującą atmosferę, jednak efektywne radzenie sobie z nimi ma wpływ na rozwój firmy i dostarczenie jej wiedzy o procesach w niej zachodzących.

Jak konstruktywnie radzić sobie z takimi konfliktami

Przede wszystkim należy się komunikować – czyli mówić o potrzebach, oczekiwaniach, także problemach. Mówiąc o problemach mam na myśli np. informację o opóźnieniach, planowanych zmianach, kłopotach z jakością produktów itd. Poza tym ważne jest zrozumienie zasad pracy innych działów, ich specyfiki, największych wyzwań… Po trzecie – trzeba umieć docenić kolegów – ich rolę w firmie i wysiłek, jaki wkładają w realizację zadań, po czwarte – ustalać obszary współzależności i na tych obszarach uzgadniać priorytety, po piąte – rozwijać tolerancję na inność i budować postawę partnerską, warto też nastawić się na dostrzeganie w ludziach pozytywnych rzeczy – ich talentów, dobrych cech, szlachetnych intencji.

Podczas pracy z zespołami tkwiącymi w głębokim konflikcie warto skupić się na tym, aby ludzie siebie bardziej poznali, dostrzegli podobieństwa pomiędzy sobą i stworzyli kategorię „my” choćby tylko na czas realizacji jakiegoś zadania.

Unikanie konfliktów

Czy konfliktów można uniknąć? Niektórych na pewno tak – tych, które wynikają z niedoinformowania, źle zorganizowanej współpracy, słabego zarządzania, np. niesprawiedliwych ocen, przerzucania winy za błędy na inny dział, braku kierowania się wspólnymi, nadrzędnymi celami.

Różnie bywa natomiast z konfliktami personalnymi wynikającymi z uprzedzeń, zazdrości, niezdrowej rywalizacji, plotek – dobry manager poradzi sobie z takimi postawami pracowników i potrafi zintegrować zespół i skierować jego energię na współpracę i realizację zadań, ale bywa to bardzo trudne i nie obejdzie się bez zaproszenia mediatora z zewnątrz.

Konflikty nie do uniknięcia to te, które są wpisane w rolę pełnioną w organizacji, np. związane z presją na obniżenie ceny czy zminimalizowaniem czasu realizacji zadania – te należy rozwiązywać na różnych szczeblach organizacji ze świadomością, że ich istnienie jest niezbędne dla jej rozwoju.

Istnieją również typowe konflikty interesów, które trzeba negocjować i wypracowywać kompromisy. Podobnie konflikty twórcze – które mimo towarzyszących im emocji są dla organizacji konstruktywne – dotyczą wprowadzania zmian, innowacji, optymalizacji pracy. O ile kończą się burzą mózgów i wykreowaniem korzystnego dla firmy rozwiązania…

Kompetencje umożliwiające radzenie sobie z konfliktami

Podstawową kompetencją niezbędną do rozwiązywania konfliktów jest komunikacja, w tym asertywność, której najważniejszym elementem jest postawa partnerska i szacunek. Ponadto trzeba doskonalić współpracę, otwartość, odpowiedzialność i zdolność do krytycznego myślenia – nie da się rozwiązać konfliktu, gdy oczekuje się zmiany postawy i zachowania wyłącznie od drugiej strony, a nie od siebie…

Rola liderów w rozwiązywaniu konfliktów

Rola liderów, w tym managerów działów w radzeniu sobie z konfliktami jest znacząca – osoby te powinny posiadać umiejętność współpracy międzydziałowej, w tym pozyskiwania informacji, dzielenia się wiedzą, ustalania celów strategicznych i priorytetów, ale też umiejętności mediacyjne oraz organizacyjne.

Komentarze

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.