Katarzyna Małkowska

Starszy Specjalista ds. Marketingu B2B w GoldenLine.

Wpisy autora

Krzysztof Grzyb o kreatywnym podejściu do obszaru employee experience

W dzisiejszej Scenie HR rozmawiam z Krzysztofem Grzybem z ITMAGINATION o kreatywnym podejściu do obszaru Employee Experience.

Krzysztof Grzyb – Pasjonat wszelkich zagadnień związanych z Human Experience Management, w tym kultury organizacyjnej, wartości firmowych oraz badań pracowników/klientów. Posiada ponad dziesięcioletnie doświadczenie w sektorze B2B. Od roku związany z firmą ITMAGINATION, która pomaga klientom być innowacyjnymi poprzez tworzenie dedykowanego oprogramowania, analizę danych i outsourcing. Na stanowisku Head of Growth wspiera cele wzrostowe firmy, będące efektem dbania o jak najlepsze doświadczenia z marką pracowników i klientów. Wcześniej przez osiem lat związany z Grupą Pracuj, pełniąc funkcję Customer Experience Managera.

 

Na rynku IT są Państwo coraz bardziej rozpoznawalni jako firma dbająca o pracowników już na samym początku ich przygody z organizacją. Przykładem tego jest choćby projekt Welcome Packa.

Cieszy nas fakt, że działania podjęte w ubiegłym roku przynoszą pierwsze efekty. Gdy dołączyłem do ITMAGINATION, powierzono mi misję zbudowania zespołu, który będzie dbał o pozytywne doświadczenia wszystkich grup mających styczność z naszą marką. Często mówi się o stawianiu klienta na pierwszym miejscu, o organizacjach klientocentrycznych. I jest to słuszne podejście, w które mocno wierzę, ale pod jednym warunkiem: najpierw zadbajmy o pracowników i ich zadowolenie. Będzie dużo łatwiej sprostać oczekiwaniom klientów, a następnie te oczekiwania przekraczać.

Wracając do Welcome Packów, jest to jeden z elementów wprowadzania nowego pracownika do naszej organizacji. Jednocześnie Onboarding to część szerszego procesu, jakim jest Employee Experience Journey. Jedną z trzech wartości naszej firmy jest partnerstwo. Może zabrzmi to trywialnie, ale wręczenie niespodzianki w pierwszym dniu wysyła sygnał: „to nie tak, że chcemy tylko od ciebie brać, będziemy też dawać”. Nie będę opisywał, co jest w samym WP, zachęcam do obejrzenia wideo prezentującego cały koncept.

Wspomniał Pan o procesie Employee Experience Journey. To swego rodzaju cykl życia pracownika.

Zgadza się. Choć samo nazewnictwo jest tu wtórne. Kluczowe jest by taki proces zbudować, monitorować, następnie usprawniać, angażując przy tym wiele osób w organizacji. W ramach działań, które prowadzimy na różnych etapach naszej „podróży”, wyróżniamy wspomniany Onboarding (poza WP wdrażamy każdą osobę na spotkaniach, podczas których przedstawiamy kluczowe dla nas aspekty kultury organizacyjnej, jak misja czy wartości firmowe). Wprowadziliśmy zautomatyzowaną formę ankiety Entry Interview wskazującą powody, dla których nowi pracownicy zdecydowali się rozpocząć z nami swoją przygodę zawodową. Poza tym posiadamy przydatną platformę do dzielenia się wiedzą, jaką jest Knowledge Base. Każdy znajdzie tam informacje nt. ważnych dokumentów, aspektów technicznych, struktury organizacyjnej czy benefitów.

Kolejnym etapem podróży są inicjatywy na rzecz wzmacniania pozytywnych doświadczeń z marką i budowania angażującego środowiska pracy. Kluczowym aspektem jest tu słuchanie głosu pracowników. Robimy to z jednej strony procesowo przy pomocy ankiet satysfakcji czy organizowanych cyklicznie spotkaniach Round Table z Zarządem, z drugiej strony staramy się na co dzień być blisko ludzi i ich potrzeb. Ma to odzwierciedlenie w wynikach badania satysfakcji, gdzie nasi pracownicy jako jedną z najwyżej ocenianych kategorii uznają otwartość i dostępność założycieli firmy oraz pozostałych osób z Zarządu. Porównując nasz wynik z benchmarkiem rynkowym i odnosząc to do liczby osób pracujących w ITMAGINATION (ponad 400) jestem przekonany, że to ważny wyróżnik naszej kultury organizacyjnej.

Oczywiście słuchanie głosu ludzi to jedno, wdrażanie pomysłów i rozwiązań poprawiających satysfakcję to drugie. Jesteśmy obecnie na etapie tworzenia grup projektowych, które będą pracować nad rekomendacjami dotyczącymi takich obszarów jak: rozwój pracowników, benefity czy zarządzanie wynikami.

Jakie inne działania nakierowane na wzmacnianie pozytywnych doświadczeń u pracowników prowadzą Państwo?

Wspomnę o kilku. Coroczne wyjazdy integracyjnie i Wigilia firmowa to już tradycja. Poza tym każdy z menedżerów ma możliwość organizowania kwartalnych wyjść zespołowych, mających na celu wzmacnianie relacji i po prostu dobrą zabawę. Zabawa to także sport. Gramy w piłkę, koszykówkę, squasha, mamy liczną grupę biegaczy oraz drużynę kolarzy, dla której właśnie zaprojektowaliśmy nowe stroje.

Ponadto w każdy wtorek i czwartek czekają na nas owoce w kuchni. A skoro mowa o kuchni, warto wspomnieć, że dużą wagę przywiązujemy do tego, gdzie spędzamy czas, nie tylko podczas posiłków.

Podnoszone elektrycznie biurka to obok wyglądu pomieszczeń kolejne rozwiązanie, w które zainwestowaliśmy. To praktyczne i prozdrowotne wsparcie pracowników, ale i dobra zabawa. Polecam obejrzeć przewrotny filmik pokazujący, co mam na myśli.

Organizujemy również spotkania ukierunkowane na rozwój i poszerzanie wiedzy wśród pracowników. Inspiration Booster, bo tak je nazywamy, odbywają się co miesiąc w biurze w Warszawie, a dzięki transmisji online może w nich uczestniczyć każdy w ITMAGINATION. Na spotkania zapraszamy ekspertów spoza firmy, jak i naszych ludzi chcących zainspirować kolegów. Gościliśmy już m.in.: pierwszego klienta, który opowiadał historię początków firmy sprzed 8 lat, nasz Innovation Manager wprowadzał uczestników w świat Design Thinkingu, a ostatnio poznawaliśmy tajniki Blockchainu, który wg wielu prognoz zmieni świat…

We wszystkich naszych działaniach staramy się realizować misję wzmacniania innowatora w każdym z nas. Patrzymy przy tym naprawdę daleko… Całkiem niedawno przygotowaliśmy dla młodych rodziców niespodzianki nazwane Baby on Board. Wiemy, jak wiele pozytywnych emocji pojawia się w życiu każdego rodzica, gdy na świat przychodzi dziecko. Tym symbolicznym gestem chcemy podkreślać, że cieszymy się razem z rodzicami.

Wzmacnianie innowatora w każdym z nas. Misja ambitna i jak sądzę będąca wyzwaniem, bo każdy dziś mówi o byciu innowacyjnym.

W ITMAGINATION prowadzimy długofalowe działania zmierzające do bycia zaufanym partnerem, z którym można przeżyć ciekawą przygodę zawodową. Przykładem jest program InLab, w którym pracownicy mogą zgłaszać innowacyjne pomysły, a następnie otrzymywać dodatkowe wynagrodzenie za pracę nad ich rozwojem. Projektując InLab przyjęliśmy dwa założenia. Po pierwsze, ma on zapewnione stałe roczne finansowanie na poziomie co najmniej miliona złotych. Po drugie, w programie mogą uczestniczyć wszyscy pracownicy. Udział w programie pomaga pracownikom w budowaniu skojarzeń i networkingu, ponieważ zespoły projektowe mogą składać się z osób pracujących na co dzień w różnych działach. To także zachęta do zadawania prowokacyjnych pytań i eksperymentowania bez ponoszenia ryzyka. Niepowodzenie projektu nie wiąże się bowiem z żadnymi konsekwencjami.

Czy przy projekcie Employee Experience Journey dział HR współpracuje z marketingiem?

W firmie mamy rzadko spotykaną strukturę – dział, którym kieruję nazywa się Growth Team. W uproszczeniu łączy on w sobie funkcję HR, dbając o doświadczenia pracowników oraz marketingu, troszcząc się o doświadczenia klientów. Dzięki łączeniu kompetencji pozornie z dwóch innych światów łatwiej nam realizować założone cele wzrostowe. Bardzo duży wpływ na ilość i jakość naszych działań ma fakt, że nasz zespół obejmuje także świetnych designerów. To przyspiesza przygotowanie wszystkich materiałów i pozytywnie wpływa na pracę kreatywną Growth Team’u.

Niezależnie od struktury współpraca międzydziałowa jest kluczowa w kontekście sukcesu każdego projektu. W przypadku budowania dojrzałej kultury organizacyjnej stawiającej pracowników w centrum, rola osób odpowiedzialnych za HR jest kluczowa. Tylko spojrzenie holistyczne i otwartość na korzystanie z wiedzy innych działów (nie tylko marketingu) przyniesie najlepsze rezultaty. Jestem przekonany, że mamy w Polsce wielu świadomych tego faktu HR-owców, którzy odważnie i kreatywnie podchodzą do swojej pracy.

Przykładem tego są choćby projekty wyróżnione w ramach konkursu EB Kreator. Rosnąca z roku na rok ilość zgłoszeń, ale przede wszystkim ich jakość i pomysłowość potwierdzają ten stan rzeczy. Jako Growth Team jesteśmy dumni, że także nasz projekt w kategorii Najlepsze zakładka kariery został doceniony w konkursie organizowanym przez GoldenLine.

Trzymam kciuki za całą branżę HR i z ciekawością będę obserwował przenikanie się kompetencji miedzy działami marketingu i HR.

 

Komentarze

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.