Monika Otulakowska

HR Generalist w iRonin, Business Trainer, Technical Recruiter. Założenie i rozwój własnej firmy oraz doświadczenie etatowe pozwala mi wyciągać wnioski na temat pracy HRowca w IT i stosować innowacje. Wiedzę ze studiów psychologicznych dopasowuję do aktualnych trendów biznesowych. Należę do samodzielnych, kreatywnych specjalistów, wykorzystuję różne narzędzia, mody wśród programistów i obserwuję innych profesjonalistów w branży. Najwięcej radości sprawia mi poznawanie ludzi, analiza i wyciąganie ich zawodowego potencjału, ale i luźne rozmowy. Wieczorami zaglądam na najciekawsze poznańskie wydarzenia biznesowe. Poza pracą uprawiam kolarstwo górskie, douczam się pythona i muzykuję.

Wpisy autora

Okresowość w rekrutacji. Jak z niej skorzystać?

2017/08/07, Monika Otulakowska

Zadaniem rekrutera lub pracodawcy jest śledzenie dynamiki rynku pracy i reagowanie w najbardziej korzystnych warunkach. Biznes od zawsze wykorzystuje pewne tendencje czasowe w branży, dlaczego więc nie wykorzystać tego w HR? 

Gdyby podzielić rok na kilka części okazałoby się, że w niektórych z nich jest większy ruch, w innych mniejszy – to zupełnie powtarzalne zjawiska. Jednak nasuwa się pytanie – jak wielką wagę przywiązywać do powtarzających się tendencji w rekrutacji? Wykorzystaj poniższe informacje, możesz wyprzedzić innych w poszukiwaniach kandydata!

Przy śniadaniu, po lunchu czy przy kolacji – kiedy kandydaci będą oglądać moją ofertę?

Na temat godziny publikowania ogłoszeń pojawiło się mnóstwo artykułów i publikacji. Przeglądanie ich i skupianie się na konkretnej godzinie nie ma jednak sensu, gdyż zależy ona od branży i nie jest to najistotniejsza dla rekrutera kwestia. Ogłoszenia o pracę powinny po prostu regularnie pojawiać się kandydatom przed oczami. Korzystają oni z internetu w poszukiwaniu pracy w różnych godzinach, co rusz scrollując tablicę lub sprawdzając aktualizacje.

Marzec i czerwiec – zaznaczmy w kalendarzach

Styczeń przynosi nowe projekty, a zatem mnóstwo wyzwań rekrutacyjnych. Sytuacja w wielu polskich firmach wygląda bardzo podobnie – początkiem roku następuje istne boom rekrutacyjne, pojawia się mnóstwo ofert, a tym samym konkurencji. Jednak marzec i kolejny czerwiec już nie są tak mocno zapisane na naszych kalendarzowych kartkach. Dlaczego powinny być? Ponieważ pracownicy zatrudnieni w okolicach stycznia kończą 3 lub 6-miesięczne kontrakty lub okresy próbne i mogą być mocno zainteresowani zmianą. Właśnie takie momenty powinniśmy wykorzystywać i wplatać w strategię działań rekrutacyjnych.

Po tych pięknych dla rekruterów chwilach następuje rozluźnienie po stronie kandydatów, okres regeneracji urlopowej. Co prawda można dotrzeć na spotkanie prędzej dzięki brakowi korków, jednak spada motywacja do zmiany pracy. Taka tendencja utrzymuje się aż do września.

Ciekawym momentem rekrutacyjnym, który również powinniśmy wykorzystać, jest przełom maja i czerwca, kiedy to następuje gwałtowny spadek liczby publikowanych ofert pracy. Działy HR zapełniły już wakaty, wielu nowych pracowników jest również po okresie próbnym. Może właśnie to jest dobry moment na ruszenie z rekrutacją jeszcze przed nieuchronnie zbliżającym się sezonem wakacyjnym?

Koncentracja na tendencjach w ciągu roku, nie godzinach w ciągu dnia

Nie powinniśmy skupiać się zbyt mocno na godzinie publikowania oferty pracy. Aktualne wyszukiwarki, np. Wyszukiwarka Kandydatów na GoldenLine.pl, która pozwala rekruterom wysłać bezpośrednie wiadomości do kandydatów, bardzo szybki dostęp do aktualizacji oraz nowoczesne systemy rekrutacyjne pozwalają kandydatom i pracodawcom na spory komfort. Analizując tendencje czasowe w rekrutacji, powinniśmy zwrócić uwagę na wybrane okresy w roku – pracodawcy powinni wykorzystać sprzyjające momenty w marcu i na początku czerwca oraz okres wakacyjny, kiedy to konkurencja wśród ofert jest mniejsza lub kandydaci kończą okresy próbne. Trudniej jest oprzeć się przyzwyczajeniom, którymi kieruje się biznes w ciągu roku, jednak aktualny rynek pracownika będzie regularnie zmuszać firmy do zmiany schematów postępowania.

 

Dla kandydata Dla pracodawcy
Styczeń
  • Sporo ofert pracy
  • Duża konkurencja wśród CV
  • Wiele konkurencyjnych ofert pracy
  • Wiele osób szuka pracy i jest zmotywowana do zmiany
Luty – marzec
  • Liczba ofert stopniowo spada
  • Wielu kandydatów już znalazło pracę, zaczynają okresy próbne i raczej nie zrezygnują w połowie
Kwiecień
  • Dobry moment na szukanie wakacyjnego stażu
  • Potencjalni kandydaci to ci, którzy kończą okres próbny, być może nie był dla nich satysfakcjonujący?
Maj
  • Liczba ofert pracy gwałtownie spada
  • Warto ogłosić w tym czasie nabór na praktyki wakacyjne
Czerwiec
  • Specjaliści kończą półroczne kontrakty, to ostatni moment na wyszukanie talentów przed wakacyjnym rozluźnieniem
Lipiec – sierpień
  • Liczba ofert jest mała
  • Procesy decyzyjne mogą się wydłużać
  • Moment rozpoczęcia współpracy przenosi się na wrzesień
  • Kandydaci regenerują się, ale jest mała konkurencja wśród ofert, może warto wykorzystać ten moment?
Wrzesień – listopad
  • Czas na poszukiwanie pracy przed rozpoczęciem roku akademickiego
  • Czas na targi kariery
  • Czas na zaplanowanie i wyruszenie z ofertą pracy do studentów podczas targów i nie tylko!
Listopad – grudzień
  • Liczba ofert zmniejsza się, firmy domykają rok, rozliczają projekty
  • Mała konkurencja wśród ofert pracy

 

Komentarze

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.