Jak pozyskać specjalistę?

2013/10/14

Dla większości osób z branży HR jednym z najcięższych wyzwań jest pozyskanie i zatrudnienie wykwalifikowanych specjalistów. O ile rekrutacja pracowników na niższe stanowiska jest zazwyczaj stosunkowo prosta, w przypadku wyższego stopnia lub specjalizacji sprawa ta staje się bardziej skomplikowana. Dlatego, poszukiwanie takich osób i prowadzenie z nimi rozmów powinno przebiegać nieco inaczej niż w innych przypadkach?

W czym tkwi różnica?

Różnica między procesem rekrutacji specjalistów czy menedżerów wynika z ich ugruntowanej pozycji zawodowej. Takie osoby są zazwyczaj usatysfakcjonowane swoją obecną pracą, a w konsekwencji mniej skłonne do przyjęcia nowej oferty. W związku z tym, pracodawcy muszą dołożyć wielu starań, aby ich zdobyć, składając bardzo atrakcyjne i przemyślane propozycje.

Podobnie sytuacja przedstawia się w przypadku rekrutacji osób o nietypowych lub rzadko spotykanych na rynku umiejętnościach. Również w takich okolicznościach bardzo ważne jest indywidualne podejście, poświęcenie uwagi oraz odpowiednia selekcja.

Kogo szukają pracodawcy?

Jak pokazują badania, do najczęściej poszukiwanych specjalistów należą przedstawiciele branży IT (średnio 11 zaproszeń do rekrutacji rocznie)1. Pozostałe grupy otrzymują przeciętnie około 6 zaproszeń na rok. Biorąc pod uwagę zarobki, rekruterzy zwykle kontaktują się z osobami, których wynagrodzenia mieszczą się w przedziale 10-15 tys. zł miesięcznie lub więcej.

Jak rekrutować specjalistów?

Aby dotrzeć do wykwalifikowanych pracowników należy skorzystać z innych metod niż w ramach rekrutacji na niższe stanowiska. W tym przypadku standardowe oferty pracy zamieszczane na job boardach nie są najlepszym rozwiązaniem – skoro specjaliści czy menedżerowie zazwyczaj nie szukają aktywnie pracy, szanse że będą zaglądać na tego typu portale są niewielkie. Z drugiej strony, większość osób pracujących na wyższych stanowiskach starannie dba o to, w jaki sposób prezentują się w sieci. Aby stworzyć własną markę, aktywnie działają więc w ramach portali społecznościowych – zwłaszcza tych biznesowych. Dlatego, to na nich warto się skupić prowadząc rekrutację. Zwłaszcza, że serwisy te często specjalizują się w Human Resources, dostarczając profesjonalnych narzędzi pozyskiwania kandydatów. Jednym z nich jest Wyszukiwarka Kandydatów, która pozwala na znalezienie osób spełniających ścisłe kryteria i wysłanie im naszej propozycji zatrudnienia.

Rozwiązanie to ma trzy wyróżniające się zalety.

  • Po pierwsze, umożliwia dotarcie do najlepszych kandydatów na rynku pracy, a nie tylko do tych, którzy zobaczyli ofertę pracy na job boardzie.
  • Po drugie, jak wynika z badań, 96% specjalistów i menedżerów jest gotowych rozważyć ofertę pracy skierowaną bezpośrednio do nich2. Dzięki Wyszukiwarce Kandydatów, można zatem dotrzeć do osób biernie poszukujących pracy lub tych, które o zmianie nie myślały, ale są skłonne rozważyć złożone im propozycje. Co więcej, szanse, że uzyskamy od nich odpowiedź są bardzo duże. Rensponsywność na wiadomości wysłane przez Wyszukiwarkę przekracza 35%.
  • Po trzecie, bezpośrednie wyszukiwanie pozwala znaleźć osoby o rzadkich umiejętnościach, do których ciężko byłoby dotrzeć wykorzystując tradycyjne kanały.

Poza samym doborem narzędzia rekrutacji, warto także zwrócić uwagę na składaną przez nas ofertę. O tym, co powinna zawierać nasza propozycja, aby skusić specjalistów i menedżerów napiszemy w kolejnym tygodniu.

1 Badanie Antal International przeprowadzone metodą CAWI w czerwcu/lipcu 2013.r na próbie 1157 respondentów z Polski (47% specjaliści, 53% menedżerowie)

2 Patrz pkt. 1

Komentarze

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.