Agnieszka Napora

HR Business Partner w GoldenLine. Absolwentka Zarządzania na SGGW oraz Bachelor of Business w Athlone Institute of Technology. Przygodę z branżą HR rozpoczęła ponad 4 lata temu w agencji doradztwa personalnego.
Zobacz Agnieszkę na GoldenLine!

Wpisy autora

Aktywni vs pasywni kandydaci cz.II

2014/01/17, Agnieszka Napora

Znasz już dwie grupy kandydatów, do których trafiają Twoje oferty pracy. Są to kandydaci aktywni i semi-aktywni, czyli Ci, którzy przygotowują się do zmiany pracy, nie podejmując jednak aktywnych poszukiwań. Aby przypomnieć sobie jaką strategie zastosować, by do nich dotrzeć zerknij tutaj.

Kandydaci pasywni

To grupa osób zatrudnionych oraz nie poszukujących obecnie nowych wyzwań i możliwości. Niemniej jednak, zapytani o to, czy rozważyliby atrakcyjną ofertę pracy, 82% odpowiedziało pozytywnie (ankieta GL).

Zaletą kandydatów pasywnych jest fakt, że nie biorą oni udziału w wielu procesach rekrutacyjnych. Zatem jedyną ofertą konkurencyjną, jest najczęściej oferta obecnego pracodawcy. Osoby te najczęściej znajdziesz w social mediach, oraz na portalach biznesowo-społecznościowych jak GoldenLine. Do tych z najwyższymi kwalifikacjami, dotrzesz również korzystając z usług profesjonalnych headhunterów.

Podczas poszukiwań bezpośrednich ciężko jest stwierdzić, czy osoba, do której planujemy skierować naszą ofertę jest kandydatem pasywnym czy semi-aktywnym. Dlatego bardzo ważny jest sposób nawiązania pierwszego kontaktu z kandydatem. Wiadomość zawierająca ofertę rekrutacyjną powinna różnić się od ogłoszenia rekrutacyjnego. Powinieneś postawić na mocno spersonalizowany komunikat, pokazujący dlaczego piszesz właśnie do tej osoby. Kolejnym ważnym elementem są korzyści jakie oferujesz potencjalnym kandydatom. Wspomnij także, które doświadczenie w CV będzie najbardziej wartościowe na nowym stanowisku.

Warto także postawić na program rekomendacji pracowników. Ludzie, których na co dzień mijasz na korytarzu lub w stołówce są nieocenionym źródłem kontaktów biznesowych. Mają oni styczność z klientami, znajomymi z branży i jeżeli odpowiednio zbudujesz program rekomendacji, chętnie polecą swoją firmę. Informacje o otwartych rekrutacjach z pewnością pojawią się na różnych portalach społecznościowych, upewnij się więc, że Twoja firma na dobrą opinię w sieci.

Nie ważne w jaki sposób dotrzesz do pasywnych kandydatów. Pamiętaj, że są to osoby, które nie mają gotowego CV. Nie wymagaj, więc od nich udziału w złożonym procesie aplikacji. Pamiętaj, że to Ty ich znalazłeś. Bądź elastyczny. Rozmawiasz przecież z osobą, która jest już zatrudniona i zadowolona (w różnym stopniu, ale jednak) z aktualnego pracodawcy. Staraj się pokazać swoją firmę od jak najlepszej strony, kładąc szczególny nacisk na to co wyróżnia Cię spośród innych pracodawców.

Prowadząc procesy rekrutacyjne z pewnością spotkałeś się z Kandydatami z każdej z tych grup. Warto zwrócić uwagę na jakość komunikacji ze wszystkimi z nich. Postaw na employer branding swojej firmy, dbaj o jej opinię na rynku. Zarówno Kandydaci aktywni, semi-aktywni jak i pasywni przed podjęciem rozmów o ofercie, przyjrzą się dokładnie opiniom na forach oraz w social mediach.

A jakie są Twoje sposoby na dotarcie do kandydatów? Czy korzystasz z którychś wspomnianych kanałów komunikacji?

 

Komentarze

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.