Joanna Niewińska

 Customer Care Manager w GoldenLine.

Wpisy autora
7 krokow do employer brandingu

7 kroków do employer brandingu

2014/06/02, Joanna Niewińska

Employer branding kojarzony jest zazwyczaj z działaniami wizerunkowymi na zewnątrz firmy. Chcąc pozyskać najlepszych kandydatów, jesteśmy gotowi wykonać szereg czynności – zaczynając od ogłoszenia rekrutacyjnego, a kończąc na złożonych kampaniach online i offline, aby pokazać jak pracuje się w naszej firmie i co można zyskać. Budując markę pracodawcy, warto pamiętać, że bardzo ważny jest wymiar wewnętrzny, czyli perspektywa postrzegania pracodawcy przez pracowników. I to powinno być punktem wyjścia do dalszych działań. W końcu nie tylko chcemy pozyskać talenty, ale także je utrzymać wewnątrz organizacji.

Działania, które zamierzamy podjąć, powinny opierać się na spójności między tym, co przedstawiamy kandydatom, a tym, co uważają osoby już zatrudnione w firmie. Zadowoleni pracownicy to najlepsi i najskuteczniejsi ambasadorzy marki pracodawcy. I tu dochodzimy do sedna sprawy: angażuj swoich pracowników do działania w mediach społecznościowych! Nic tak nie budzi zaufania do marki pracodawcy jak publikowane i udostępniane treści przez zatrudnionych w danej firmie.

Employer branding

Angażowanie pracowników w działania social media to nie lada wyzwanie dla pracodawcy. Powstaje więc kluczowe pytanie: Jak to zrobić? Odpowiedź jest jedna: zbuduj politykę społecznościową wewnątrz firmy. Chodzi tu głównie o część dotyczącą zasad użytkowania serwisów społecznościowych przez pracowników. Jeżeli nie określisz jasno zasad, którymi pracownicy powinni posługiwać się promując markę pracodawcy, nie licz na ich zaangażowanie i identyfikację z marką.

Oto czego powinny dotyczyć te zasady oraz rekomendacje…

1. Sposób wypowiadania się o firmie – Czyli informacja dla pracownika, jakiego używać języka, jakie informacje warto, a jakich nie powinno się udostępniać w mediach społecznościowych. Warto tutaj zwrócić uwagę nie tylko na aspekt dotyczący informacji o kulturze organizacyjnej, ale również ten dotyczący produktów lub usług oferowanych przez firmę.

2. Treści prywatne udostępniane przez pracowników – Np. określenie, że eksperci zajmujący się sprzedażą i obsługą klientów strategicznych nie powinni bez ograniczeń publikować zdjęć wakacyjnych z plaży w tle z butelkami po alkoholu. Może to rzutować na postrzeganie ich wizerunku osobistego jak i firmy, a wciąż wielu z nas nie widzi związku między publikowanymi treściami i zdjęciami z życia prywatnego a życiem zawodowym.

3. Personal branding w profesjonalnych sieciach społecznościowych – Wciąż zbyt mało firm oczekuje od swoich pracowników założenia i dbania o swój profil w społecznościowych portalach takich jak GoldenLine. Na pierwszy rzut oka nie widzimy w tym żadnych korzyści, ale gdyby się przyjrzeć bliżej, jest ich bardzo wiele. Profesjonalne zdjęcie wzbudzi zaufanie klienta lub partnera biznesowego, który natknął się na profil danego pracownika. Bieżąca aktualizacja profilu (dodanie nowego miejsca pracy) sprawi, że osoby z sieci kontaktów zainteresują się firmą, sprawdzą jej stronę internetową, działalność, produkty, usługi i zakładkę kariera. Często znajomi są skłonni do zadawania pytań: dlaczego ta firma, co cię do niej przekonało? Jeżeli dodatkowo pracownik udostępni link do swojego profilu np. w stopce maila, to jest to dodatkowe potwierdzenie, że potrafi budować i dzielić się swoim profesjonalnym wizerunkiem.

4. Świeć przykładem – Każdy nowo zatrudniony pracownik powinien już na początku swojej pracy otrzymać jasne komunikaty, dlaczego i po co dbać o wizerunek osobisty i firmowy w sieci. Najlepiej by było, aby jego przełożony pokazał mu na swoim przykładzie, jak zbudować swój profil w portalach społecznościowych. Łatwiej będzie zmotywować pracownika do dbania o wizerunek już w  pierwszych dniach pracy niż dopiero po paru miesiącach. W końcu każdy rozpoczynając pracę musi się wykazać już na początku i wzbudzić zaufanie menedżera.

5. Angażuj pracowników na profilach i fanpage’ach firmowych – Ktoś z obecnych lub byłych pracowników pozostawił na profilu firmy na GoldenLine lub Facebooku negatywną opinię, a Ty pozostawiłeś to bez odzewu? W takim razie nic gorszego nie mogłeś zrobić. Nie zapominaj o tym, że employer branding to nie jest budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy. Żadna organizacja nie jest idealna, nawet te najbardziej prestiżowe mają swoje słabe strony i warto o nich rozmawiać wprost z potencjalnymi pracownikami lub klientami. Tylko w taki sposób wzbudzisz zaufanie, a dodatkowo możesz je wzmocnić, zachęcając jednego ze swoich pracowników do napisania odpowiedzi na negatywną opinię. Opinia powinna być szczera i wskazywać co dana organizacja robi, aby poprawić wskazany przez użytkownika aspekt, który w jego odczuciu jest słabą stroną firmy.

6. Coś za coś – Jak to mówią – w życiu nie ma nic za darmo. Nic tak nie zachęci pracowników do angażowania się w budowanie marki pracodawcy, jak bonusy. Coraz częściej firmy wprowadzają tzw. program referencyjny, w którym za polecenie osoby na dane stanowisko, pracownik otrzyma nagrodę. Taki program można również zastosować np. za regularne udostępnianie treści z bloga firmowego, promowania wyjątkowej kampanii rekrutacyjnej, ofert pracy czy też kampanii skierowanej do klientów. Co ważne, nie wymaga to dużych nakładów budżetu! Nie musimy oferować wysokich nagród pieniężnych, aby zmotywować pracowników. Może to być podwójne zaproszenie do teatru/kina, voucher na zabieg w SPA, bon wartościowy do wydania w sklepie, ciekawa książka itp. Warto tutaj zadbać o elementy grywalizacji. Któż z nas nie czułby się dumny i doceniony za dodatkową działalność na rzecz wspierania marki firmy.

7. Bezpieczeństwo – Nie możemy pominąć tego ważnego aspektu. Każdy pracownik powinien być przeszkolony z zasad bezpieczeństwa w sieci, aby nie zrobić krzywdy zarówno osobistemu wizerunkowi jak i firmowemu. W dzisiejszych czasach nie trudno o przejęcie przez hakerów danych z profili, które mogą zostać wykorzystane np. na korzyść konkurencji.

Kluczem do sukcesu jest synergia działań employee i employer brandingu. Firma nie jest atrakcyjna i konkurencyjna, ani wtedy, kiedy tworzą ją mało zaangażowani pracownicy ani gdy działania na zewnątrz nie zostaną potwierdzone przez doświadczenia obecnych pracowników. Nie zapominajmy, że wiarygodne działania wizerunkowe mogą wpłynąć na zmniejszenie kosztów rekrutacji, zadowolenie pracowników, zmniejszenie rotacji, a co za tym wszystkim idzie – zwiększenie zadowolenia klientów.

Komentarze

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.