Agnieszka Szymanska

Agnieszka Szymańska

Z branżą rekrutacyjną związana od prawie 5 lat. W GoldenLine jako Strategic Client Manager odpowiada za dobór najlepszych narzędzi dla swoich Klientów w zakresie wsparcia procesów rekrutacyjnych, jak i w budowaniu dobrego wizerunku pracodawców. Z wykształcenia i charakteru logistyk. Prywatnie od lat związana z jeździectwem, a w ostatnim czasie zwiedza podwodny świat jako płetwonurek. Zobacz Agnieszkę na GoldenLine!

Wpisy autora
Szkolenie

Jak dopasować szkolenie do potrzeb pracowników

Decydując się na przeprowadzenie szkolenia warto zadbać o kilka elementów tak, aby dopasować je do potrzeb pracowników. Jak organizować szkolenia i warsztaty aby przyniosły korzyści dla firmy i zatrudnionych w niej osób?

Firmy szkoleniowe prześcigają się we wprowadzaniu nowych metod i technik, jednak często po samym szkoleniu można zauważyć, że pracownicy nie do końca odnajdują wartość dodaną zakończonego przedsięwzięcia. Powodów może być kilka, np.:

  • Schematyczne podejście trenera.
  • Brak autorytetu trenera.
  • Znudzenie tematem szkolenia (Ile można szkolić się w jednym i tym samym obszarze?).
  • Bardzo szerokie, a tym samym zbyt ogólne podejście do zagadnienia.

Z jednej strony pracownicy sami proszą o szkolenia i inwestycję w ich dalszy rozwój, a z drugiej coraz trudniej im dogodzić. Jeśli już decydujemy się na szkolenie, warto zadbać o kilka drobiazgów aby było ono „uszyte na miarę”, czyli jak najbardziej dopasowane do indywidualnych warunków i potrzeb. Aby wpłynąć na jakość takich działań należy zwrócić uwagę między innymi na:

  • Indywidualny charakter grupy, uzależniony od branży, stanowiska itd.
  • Poziom wiedzy uczestników w danym temacie.
  • Wybór wąskiej tematyki, tak aby szkolenie było bardziej sprecyzowane. Warto skupić się na mniejszej ilości zagadnień i dokładniejszym ich omówieniu.
  • Praktyczne podejście szkoleniowca i wybór formy zajęć.
  • Charyzmę i umiejętne budowanie autorytetu przez trenera.
  • Wybór ćwiczeń interaktywnych.
  • Podział szkolenia na odpowiednie partie czasowe i tematyczne. Przy odpowiednich możliwościach warto ułożyć harmonogram zajęć w odstępie kilku dni, lub tygodni, aby w międzyczasie utrwalić materiał i wypróbować nowe umiejętności „w terenie”.
  • Zadania mobilizujące grupę również między spotkaniami szkoleniowymi – jeśli szkolenie zakłada kilka dni szkoleniowych w różnych odstępach czasu.
  • Możliwość omówienia indywidualnych zagadnień również po zakończonym szkoleniu (obsługa posprzedażowa).
  • Podsumowanie. Trener po zakończonym szkoleniu lub jego cyklu powinien spytać uczestników o ich przemyślenia na temat zakończonych zajęć. Rozmowa w grupie pozwala na utrwalenie wiedzy i zwrócenie uwagi na najbardziej wartościowe elementy szkolenia.

Szkolenia, które są dopasowane do grupy dają więcej satysfakcji nie tylko pracownikom, ale i osobom organizującym i przygotowującym całe wydarzenie. Warto pamiętać, że nawet doświadczeni pracownicy mogą z każdego szkolenia wynieść coś dla siebie. Nowe rozwiązania pojawiają się później w codziennej pracy czyniąc ją bardziej inspirującą, zaś w samych pracownikach rośnie skłonność do doskonalenia warsztatu.

Pracodawcy powinni pamiętać, że ważne jest nie tylko samo inwestowanie w rozwój pracowników, ale przede wszystkim jakość podejmowanych przedsięwzięć. Przemyślane działania mogą przynieść efekty nawet w zespole złożonym z wysokiej klasy specjalistów. Oczywiście na etapie planowania barierę tworzą często ograniczenia budżetowe, które nie pozostają bez znaczenia. Warto jednak skupić się na wspomnianych na początku tekstu korzyściach, co często oznacza zainwestowanie w jedno konkretne, ale przemyślane działanie.

Komentarze

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.