Scena HR: Sylwia Włuka o Candidate Experience

W dzisiejszym wywiadzie z serii Scena HR Sylwia Włuka, Koordynator Biura Grupy Progres, opowiada o tym, jak ważne jest Candidate Experience i co zrobić, aby skutecznie budować relacje.

Sylwia Włuka – Koordynator Biura Grupy Progres. Sylwia jest konsultantem z 7-letnim doświadczeniem w obszarze rekrutacji i selekcji. Prowadziła projekty dla różnych branż i na zróżnicowane stanowiska. Rekrutowała m.in. dla Sonoco, FM Logistic, Schenker, Kuehne-Nagel, GLS, Kreisel, FedEx, Apla, Netto, Castorama i Super-Pharm. Dużą uwagę przykłada do budowania relacji zarówno z klientami, jak i kandydatami, a także do ciągłego rozwoju swoich kompetencji, aby jeszcze lepiej realizować projekty rekrutacyjne.

Co determinuje sukces pracy w dziale HR?

SW: Elementów jest co najmniej kilka i w dużej mierze uzależnione są one od specyfiki pracy. W mojej części HRu – rekrutera zajmującego się pracą tymczasową, istotna jest organizacja pracy, wypracowanie efektywnych schematów działania i relacje z kandydatami. Dzięki połączeniu tych elementów jestem w stanie realizować cele, które są przede mną stawiane i to jest dla mnie mój osobisty HRowy sukces.

Jakie trudności Pani zdaniem napotyka rekruter w swojej pracy i jak sobie z nimi radzić?

SW: Najczęstsze trudności dotyczą odpowiedniego zidentyfikowania faktycznych potrzeb klienta i dopasowania do nich kandydatów. Często zdarza się, że klienci mają nierealistyczne wyobrażenia na temat kandydata i istotne jest dopasowanie faktycznego pożądanego profilu do potrzeb firmy. Kolejna trudność związana jest z pozyskaniem odpowiednich kandydatów – nie zawsze poprzez klasyczne ogłoszenie otrzymujemy właściwe jakościowo CV i konieczne jest poszukiwanie kandydatów za pośrednictwem mniej standardowych metod. Trzeci obszar trudności, związany typowo z pracą tymczasową, dotyczy utrzymywania relacji z kandydatami, tak, aby osoby, które zdecydowały się na pracę za pośrednictwem naszej firmy, angażowały się w późniejszym okresie także w inne projekty rekrutacyjne, które realizujemy dla kolejnych klientów.

Czego nauczyła Panią praca w branży HR?

SW: Praca w obszarze HR, a dokładnie w rekrutacji nauczyła mnie dużej cierpliwości, organizacji pracy i umiejętności szybkiego reagowania na pojawiające się sytuacje. Do każdego projektu podchodzimy z zaplanowanymi działaniami, które później niejednokrotnie musimy modyfikować i w szybkim stopniu reagować na zmieniające się potrzeby klientów. Dlatego też ważna jest elastyczność i duże pokłady kreatywności, które praktycznie każdego dnia mam okazję rozwijać.

Największe wyzwanie rekrutacyjne przed którym Pani stanęła?

SW: Największe wyzwanie rekrutacyjne przed którym stanęłam na przestrzeni ostatnich dwóch miesięcy to znalezienie oraz wyselekcjonowanie w okresie nie dłuższym niż miesiąc 120 kandydatów, których zatrudniłam na stanowiska produkcyjne.
Rekrutacja o tyle trudna, że kandydaci nie byli rekrutowani w mieście w którym byli zatrudniani, wobec tego wiązało się z tym projektem bardzo dużo dodatkowych zadań takich jak transporty, noclegi oraz kompleksowa obsługa naszych pracowników. Projekt bardzo czasochłonny, ale satysfakcja klienta oraz pracowników to najlepsza nagroda za cały wysiłek.

W czym tkwi największy problem w wyselekcjonowaniu najlepszego kandydata?

SW: Największa trudność w tym zakresie związana jest z samym pozyskaniem odpowiednich kandydatów, tak, aby spełniali kryteria, które zakładamy na starcie. Później pozostaje kwestia zidentyfikowania kluczowych kompetencji, ale tutaj wsparciem są liczne narzędzia selekcyjne, które stosujemy. W zależności od stanowiska są to testy kompetencji, testy predyspozycji, identyfikowanie zdolności manualnych, próbki pracy i do tego w ramach każdego z procesów wywiad behawioralny.

Co Pani robi, aby przyciągnąć najlepszych kandydatów?

SW: Przede wszystkim stawiam na utrzymywanie relacji z kandydatami, których już mamy. Zależy nam na tym, aby osoby, które zatrudniliśmy, polecały nas swoim znajomym. System rekomendacji sprawdza się w zasadzie na wszystkich szczeblach stanowisk. Poza tym staramy się oferować kandydatom jak najlepsze warunki pracy, dopasowujemy ofertę do ich potrzeb.

W jaki sposób przygotowuje się Pani do przeprowadzenia procesu rekrutacyjnego?

SW: Każdorazowo zaczynam od doprecyzowania profilu kandydata – wymagania ze strony klienta są często bardzo ogólne i konieczne jest określenie faktycznych potrzeb i oczekiwań. Kolejnym etapem jest poznanie specyfiki pracy – jeśli rekrutuję po raz pierwszy dla danego klienta, spędzam czas w miejscu pracy przyszłej zatrudnionej osoby. Jeśli jest to praca w magazynie czy w dziale produkcji, przyglądam się jak wygląda tam praca, rozmawiam z innymi pracownikami – tak, aby w 100% wiedzieć z czym przyjdzie zmierzyć się nowozatrudnionej osobie. Następnie przychodzi czas na wybranie grupy docelowej, przygotowanie odpowiedniego ogłoszenia i dobranie właściwych narzędzi selekcyjnych, ale jeśli poprzednie dwa etapy są zrealizowane dobrze, ta część jest już w zasadzie bezproblemowa.

Z jakich źródeł czerpie Pani inspirację do pracy?

SW: Poza monitorowaniem rynku i analizowaniem bieżących trendów, inspiracji dostarczają mi przede wszystkim codzienne sytuacje. To właśnie spotkania z klientami i kontakty z kandydatami inspirują mnie w największym stopniu i one też dają mi największą motywację do pracy.

Jaka kampania rekrutacyjna (wizerunkowa) ostatnio zwróciła Pani uwagę?

SW: Jedną z takich kampanii był Thor PZU, po sukcesie kampanii dedykowanej do osób z mniejszym doświadczeniem zawodowym, wyczekiwane było to w jaki sposób PZU spojrzy na rynek profesjonalistów. Nie jest łatwo przygotować kampanię dedykowaną dla tej grupy, także tym bardziej doceniam podjęte działania i z zaciekawieniem czekam na wyniki akcji.

Jakie trendy zauważa Pani w branży HR?

SW: Na pewno silnym trendem, który mocno determinuje działania w branży rekrutacyjnej jest coraz bardziej świadome podejście firm do działań employer brandingowych. Teraz nie wystarczy już rekrutować, istotne jest zadbanie o wizerunek pracodawcy, który istotnie wpływa na ilość i jakość spływających aplikacji. Umiejętne zadbanie o wizerunek i opowiedzenie o tym w sposób ciekawy i trafiający do danej grupy docelowej jest podstawą do rekrutacyjnego sukcesu.

Scena HR – cykl wywiadów z osobami związanymi w codziennej pracy z branżą HR.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *