Rozwój receptą na Happy Team! Case study Future Processing

Zbudowanie silnej marki pracodawcy, która przyciągnie i zatrzyma największe talenty w branży to cel, jaki stawiają sobie wszystkie liczące się na rynku przedsiębiorstwa. Jak poradzić sobie z tym wyzwaniem? Na to pytanie spróbujemy odpowiedzieć analizując przypadek firmy Future Processing (FP), działającej w wysoce konkurencyjnej branży IT, gdzie poprzeczka ustawiona jest jeszcze wyżej.

O filozofii słów kilka

Nie od dziś wiadomo, że filozofia i unikalna kultura organizacyjna zorientowana na rozwój i satysfakcję pracowników w dużym stopniu stanowią o sukcesie firmy. Skąd pomysł, by stawiać ludzi na pierwszym miejscu? To właśnie szczęśliwy zespół, chętnie podejmujący wyzwania i rozwijający swoje kompetencje, stanowi o sukcesie biznesowym firmy. Czy taka filozofia się opłaca? Niska rotacja pracowników oraz stale rozrastający się zespół są najlepszym dowodem na to, że tak!

Misja vs. Rzeczywistość

Pierwszym z punktów na drodze do zyskania przez firmę miana pracodawcy z wyboru powinno być stworzenie warunków pracy, które sprzyjałyby twórczemu i kreatywnemu myśleniu oraz zacieśnianiu wewnątrzfirmowych więzi. Jednak fajne biuro to nie wszystko. To, co zwiększa atrakcyjność firmy w oczach pracowników, to możliwość stania się ekspertem w swojej dziedzinie. Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom FP stworzyło własną jednostkę szkoleniową — FP Academy, czyli dział szkoleniowy, który dba o rozwój kompetencji i kwalifikacji zawodowych członków zespołu. Dzięki tej komórce pracownicy mogą zdobywać certyfikaty, uczestniczyć w szkoleniach, prowadzonych zarówno przez trenerów wewnętrznych, jak i zewnętrznych, a także w coachingu pomagającemu umiejętnie wykorzystać nabytą wiedzę.

W naszym zawodzie nieustanny rozwój jest czymś absolutnie koniecznym, przyczynia się do świadczenia usług na lepszym poziomie oraz dostarczania wysokiej jakości oprogramowania. Czasami bardzo ciężko jest znaleźć na to czas w domu, dlatego ważne jest dla mnie, że w Future Processing tak docenia się wartość rozwoju, zarówno osobistego jak i zespołowego. Potrzebujesz książki – zamów ją. Chcesz potwierdzić swoje umiejętności – certyfikat to nie problem! – mówi Marcin Bałda, Senior Developer.
By dodatkowo ułatwić pracownikom doskonalenie swoich umiejętności, opracowano specjalny system zgłaszania potrzeb szkoleniowych. Bodźcami do tej inicjatywy były: potrzeba takiego rozwiązania zgłoszona przez liderów FP oraz rozwój działu szkoleń w FP i dostosowanie wspierających go narzędzi do stale rosnącej liczby pracowników FP. Jaki cel przyświecał nam podczas budowy systemu? Chodziło o ułatwienie komunikacji dotyczącej wsparcia rozwoju pracowników FP na linii: lider – członek zespołu – dział szkoleń – trener, od momentu powstania potrzeby szkoleniowej, przez jej analizę, po realizację. Mam nadzieję, że system będzie „żył” i że będzie elastycznie dostosowywał się do potrzeb użytkowników – wyjaśnia Magdalena Wilczak, szefowa FP Academy.

A jak to wygląda w liczbach?

W ubiegłym roku chęć rozwoju zgłosiło 86% pracowników, co zaowocowało 172 szkoleniami prowadzonymi przez trenerów wewnętrznych oraz 36 szkoleniami zewnętrznymi. Ogólnie aż 95% zgłoszonych potrzeb szkoleniowych udało się zrealizować, w tym również z zakresu certyfikacji w obszarach zarządzania, Scrum, Prince oraz certyfikatów IT (m.in. Oracle, Microsoft, PHP, ISTQB).

Dzielenie się wiedzą procentuje

Jednym z problemów, z którym boryka się niejedna firma IT, to dezaktualizacja wiedzy zespołów realizujących wieloletnie projekty, które często wymuszają na programistach posługiwanie się tylko jednym językiem programowania lub stosowanie przestarzałych narzędzi. By nie dopuścić do takiej sytuacji, zlecenia przyjmowane przez firmę powinny być oceniane pod kątem ich atrakcyjności dla całego zespołu oraz tego, czy ich realizacja pozwoliłaby zdobyć nową wiedzę i umiejętności. Członkowie zespołów projektowych w FP dobierani są na podstawie SkillsPortalu, gdzie każdy może wpisać i ocenić swoje umiejętności, a także określić swoje nastawienie do danej technologii i chęć wykorzystania jej w swojej pracy. Ponadto, jeżeli pracownik uzna, że chce rozwijać inne kompetencje niż te, które zdobywa w obecnym projekcie, może go zmienić na inny dzięki specjalnie stworzonemu w tym celu systemowi Reassignments.

Ciągłemu doskonaleniu kompetencji i byciu na bieżąco z nowinkami branżowymi sprzyja również wzajemna motywacja członków zespołu, a dzielenie się wiedzą i doświadczeniem są w FP na porządku dziennym. Co więcej, od kilku lat programiści z Future Processing organizują własną konferencję wewnętrzną, Future Dev Day (FDD), podczas której doświadczeni inżynierowie prowadzą wykłady i warsztaty dla swoich kolegów z firmy. Wykładowcy FDD podejmując decyzję o wystąpieniu na konferencji, kierują się chęcią dzielenia się swoją wiedzą, nie zaś przymusem, bądź czynnikiem finansowym. Co za tym idzie, w pełni angażują się w przygotowanie prelekcji, a w trakcie tego procesu sami także zdobywają cenną wiedzę i rozwijają umiejętności trenerskie. Prelegenci FDD to nasi koledzy i koleżanki, są to zatem zarówno osoby stanowiące dla nas autorytet, jak i osoby, które znamy i darzymy sympatią. Takie połączenie sprawia, że słuchamy ich wyjątkowo uważnie — mówi Krzysztof Szabelski, Senior Developer, pomysłodawca konferencji FDD. Wymiana wiedzy wewnątrz organizacji to jedno, jednak nic tak nie wzmacnia wizerunku firmy eksperckiej, jak angażowanie się w życie i rozwój społeczności IT. Dlatego właśnie Future Processing od kilku lat organizuje ogólnodostępne konferencje WUD Silesia czy Quality Excites, maraton programistyczny Deadline24, a firmowi eksperci dzielą się doświadczeniem podczas uznanych konferencji branżowych w Polsce i na całym świecie.

Porozmawiajmy językiem korzyści

W Future Processing na każdym kroku podkreśla się, że za sukcesem biznesowym firmy stoją jej ludzie. To właśnie dzięki zmotywowanemu, pełnemu energii zespołowi, chcącemu być najlepszym, w tym, co robi, FP tworzy wysokiej jakości oprogramowanie i cieszy się uznaniem wśród klientów.  Firma, w której każdy chce pracować i nikt nawet nie myśli o przejściu do konkurencji, to marzenie każdego CEO. Future Processing dzięki podjętym działaniom jest na dobrej drodze, by cel ten zrealizować.

Opublikowane w:Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *