Katarzyna Małkowska

Starszy Specjalista ds. Marketingu B2B w GoldenLine.

Wpisy autora

Scena HR: Ilona Jabłońska o mierzeniu działań HR

W najnowszej Scenie HR o potrzebie mierzenia działań HR oraz autentyczności w Employer Brandingu opowiada Ilona Jabłońska z firmy Loyalty Partner Polska Sp. z o. o. (PAYBACK). Zapraszamy do lektury!

Ilona Jabłońska – HR Business Partner w firmie Loyalty Partner Polska Sp. z o. o. (PAYBACK). Magister socjologii, absolwentka Podyplomowych Studiów Zarządzania Zasobami Ludzkimi SGH oraz studiów managerskich Budowanie wizerunku Pracodawcy – Employer Branding. Interesuje się badaniami rynku, marką pracodawcy oraz tańcem. Jak sama mówi, rekrutuje z uśmiechem.

Co determinuje sukces pracy w dziale HR?

IJ: Sukces pracy w dziale HR zależy nie tylko od zdobytej wiedzy, ale umiejętności zrozumienia biznesu i potrzeb, jakie z niego wynikają. Istotne jest też śledzenie zmian zachodzących na rynku pracy i odniesienie ich do odpowiedniej strategii personalnej firmy. Dobry HRowiec to osoba, która wzbudza zaufanie, potrafi słuchać, szeroko patrzy na pojawiające się problemy i wspiera współpracowników. Niezwykle ważna jest atmosfera, jaką dział HR tworzy wokół siebie, ponieważ pracujemy dla ludzi i przez pryzmat naszego nastawienia do potrzeb i problemów ludzkich oceniana jest często cała firma. W pewien sposób tworzymy kulturę organizacyjną firmy, a ona z kolei przekłada się na nasz sukces jako pracodawcy.

Jakie trudności Pani zdaniem napotyka rekruter w swojej pracy i jak sobie z nimi radzić?

IJ: Duża ilość projektów rekrutacyjnych w ograniczonym czasie oraz znalezienie kandydatów, którzy dopasowani będą do potrzeb i kultury firmy to moim zdaniem największe trudności rekrutera. Potrzeby biznesowe często pojawiają się nagle i presja na ich rozwiązanie jest spora, jednak rekruter nie możne pozwolić sobie na podjęcie decyzji, co do której nie ma przekonania. Musimy więc uzbroić się w cierpliwość i wypracować relacje ze współpracownikami, które pozwolą na obopólne zrozumienie sytuacji i czasem zaproponowanie alternatywnego rozwiązania, np. poszukanie zasobów ludzkich wewnątrz organizacji.

Czego nauczyła Panią praca w branży HR?

IJ: Przede wszystkim wytrwałości, która jest niezbędna podczas prowadzonych procesów rekrutacyjnych, czy wprowadzanych zmian w firmie.

Największe wyzwanie rekrutacyjne przed którym Pani stanęła?

IJ: Każda rekrutacja jest wyzwaniem, niezależnie od poziomu stanowiska na jakie przeprowadzam rekrutację. Nigdy nie wiemy jak proces rekrutacyjny się potoczy, ile czasu potrwa. Firma PAYBACK jest ekspertem w swojej dziedzinie, a wiedza jaką posiadamy jest unikatowa. Rekrutując poszukuję więc osób posiadających zarówno umiejętności analitycznego myślenia, jak i zmysł marketingowy i sprzedażowy. Taki mix kompetencji niełatwo znaleźć na rynku. Ponadto odpowiadam za tworzenie szerokiej struktury sprzedaży dedykowanej do współpracy z małymi i średnimi przedsiębiorstwami, co również wymaga odpowiedniego doświadczenia i umiejętności kandydatów. Wyzwania więc są duże, bowiem zależy nam na doborze takich pracowników, którzy będą się dobrze czuć w naszej organizacji, będą zadowoleni ze swojej pracy i zostaną z nami na długo.

W czym tkwi największy problem w wyselekcjonowaniu najlepszego kandydata?

IJ: Najlepszy kandydat to moim zdaniem osoba, która najlepiej odpowiada specyfice danego stanowiska, wyzwaniom jakim musi sprostać, a jednocześnie osobowością pasuje do firmy. Ze względu na specyfikę naszej firmy i biznesu, w którym pracujemy niezwykle istotne jest połączenie wielu umiejętności – zarówno twardych jak i miękkich. Zależy nam przecież, aby kandydat odczuwał satysfakcję z pełnionych obowiązków, rozwijał się w firmie, a firma dzięki temu odnosiła sukcesy. Dlatego podczas procesu rekrutacyjnego staram się dowiedzieć jak najwięcej o kandydacie, jak i przekazać mu jak najwięcej informacji na temat stanowiska. To wszystko po to, aby decyzja o zatrudnieniu była jak najbardziej świadoma po obu stronach i w efekcie doprowadziła do długotrwałej, owocnej współpracy.

Co Pani robi, aby przyciągnąć najlepszych kandydatów?

IJ: We wszystkich działaniach jakie prowadzę zawsze stawiam na szczerość komunikatu. Staram się przestawiać potencjalnym kandydatom możliwości i wyznania na danym stanowisku. Ponadto stworzyłam internetową stronę kariery z szerokimi informacjami na nasz temat, a także zainicjowałam udział PAYBACK w targach pracy. Odpowiedzialna jestem za wszystkie działania Employer Branding, które pozwalają kandydatom lepiej poznać firmę, a nam znaleźć najlepszych pracowników.

W jaki sposób przygotowuje się Pani do przeprowadzenia procesu rekrutacyjnego?

IJ: Postawą procesu rekrutacyjnego jest określenie obowiązków oraz oczekiwań wobec kandydata – określenie profilu kandydata „persony”. W swojej pracy wprowadziłam rozwiązania, które w pierwszej kolejności porządkują i określają ramy procesu, następnie pozwalają na jego odpowiednie przeprowadzenie i w efekcie wybór najlepszego kandydata. Aby działania rekrutacyjne zakończyły się sukcesem, niezmiennie ważna jest znajomość pracowników działu, wyzwań na danym stanowisku jak i atmosfery w zespole, tak aby znaleźć kandydata dopasowanego kwalifikacjami jak i osobowością.

Z jakich źródeł czerpie Pani inspirację do pracy?

IJ: Największą inspiracją są dla mnie osoby z którymi współpracuję – pracownicy firmy, dyrektorzy, przedstawiciele firm, koledzy z branży. Każde spotkanie, dyskusja jest szansą na wymianę doświadczeń, poznanie opinii. Staram się również uważnie śledzić wszelkie zmiany zachodzące się na rynku.

Jaka kampania rekrutacyjna (wizerunkowa) ostatnio zwróciła Pani uwagę?

IJ: Uważnie śledzę kampanie pojawiające się na rynku, zwracam uwagę na te wyróżniane przez ekspertów. Godna uwagi jest kampania wizerunkowa firmy Intel – to jasny, krótki przekaz. Tym co zdecydowanie się sprawdza, jest kampania PZU ze słynną kurą. Humorystyczny przekaz w połączeniu z niestandardowym bohaterem – „kurą” zapadł wszystkim w pamięć. Na rynku pojawia się coraz więcej ciekawych, czasem kontrowersyjnych kampanii, które przyciągają uwagę.

Jakie trendy zauważa Pani w branży HR?

IJ: Działania HR zostają na coraz większą skalę poszerzane o sferę wizerunkową firmy. Employer Branding to zdecydowanie trend, w którym musimy jednak uważać, aby nie stracić swojej autentyczności. Pracownicy bowiem bardzo szybko zweryfikują, czy to czego dowiedzieli się z kampanii pokrywa się z rzeczywistością. Firmy coraz częściej zwracają również uwagę na nowe rozwiązania technologiczne, implementując je w działach HR, aby działać szybko i z sukcesem. Dodatkowo coraz częściej mówi się o mierzeniu działań HR. Jest to zdecydowanie odpowiedni kierunek, bowiem dział HR wspierając cele firmy, powinien potrafić zmierzyć efekty swojej pracy.

Komentarze

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.