Scena HR: Ewelina Makulec o umiejętności budowania relacji

W kolejnej Scenie HR Ewelina Makulec z REED opowiada o zaangażowaniu, umiejętności rozmowy i budowania relacji oraz dotarciu do kandydata posiadającego niszowe kwalifikacje. Zapraszamy do lektury!

Ewelina Makulec – Specjalista ds. Rekrutacji w brytyjskiej firmie doradztwa personalnego REED. Odpowiedzialna za rekrutacje w obszarze F&A w sektorze BPO/SSC. Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej, specjalność Zarządzanie Zasobami Ludzkimi. Prywatnie miłośniczka podróży, tańca oraz nauki języka francuskiego.

Co determinuje sukces pracy w dziale HR / w agencji doradztwa personalnego?

EM: Trudno wskazać jedną receptę na sukces. Moim zdaniem kluczowym czynnikiem sukcesu w branży HR jest umiejętność rozmowy, trafnego zadawania pytań oraz budowania długotrwałych relacji. Umiejętność słuchania i zadawania odpowiednich pytań jest bardzo ważna zarówno w kontakcie z klientem, jak również z kandydatem, aby móc poznać ich potrzeby oraz oczekiwania i połączyć z sukcesem obie strony.

Jakie trudności Pani zdaniem napotyka rekruter w swojej pracy i jak sobie z nimi radzi?

EM: Obecnie, gdy mamy do czynienia z rynkiem kandydata, trudnością jest mała liczba odpowiednich kandydatów w danej wąskiej dziedzinie. Trudność stanowi również niekiedy dotarcie do kandydata, bowiem nie każdy specjalista posiada konto na portalach rekrutacyjnych. Dla mnie osobiście bardzo ważne jest budowanie i rozwijanie relacji z kandydatami oraz korzystanie z systemu poleceń.

Czego nauczyła Panią praca w branży HR?

EM: Przede wszystkim cierpliwości i tego, żeby nigdy się nie poddawać. W tak dynamicznym środowisku wszystko może się zmienić z dnia na dzień. Trzeba być przygotowanym na to, że projekt nad którym pracowało się przez dłuższy czas nagle zostaje zamknięty przez klienta. Ważne jest zaangażowanie w każdy projekt, ale również utrzymanie zdrowego dystansu. Praca w branży HR codziennie uczy mnie czegoś nowego i za to ją lubię.

Największe wyzwanie rekrutacyjne przed którym Pani stanęła?

EM: Można powiedzieć, że praca w agencji rekrutacyjnej to jedno wielkie wyzwanie :) Projekty rekrutacyjne, które otrzymujemy, to zazwyczaj projekty trudne, wymagające znalezienia kandydatów o niszowych umiejętnościach na rynku. W branży, w której pracuję dużą część kandydatów stanowią obcokrajowcy, tak więc dużym wyzwaniem jest również przekonanie danej osoby o przeprowadzeniu się z Francji, Turcji czy Włoch do Polski. W moim dotychczasowym doświadczeniu największym sukcesem było zrekrutowanie specjalisty, który mieszkał na Haiti, a relokował się aby rozpocząć pracę w jednej z firm w Łodzi.

W czym tkwi największy problem w wyselekcjonowaniu najlepszego kandydata?

EM: Moim zdaniem obecnie większy problem tkwi w dotarciu do odpowiedniego kandydata, posiadającego niszowe umiejętności na rynku. W realizacji projektu rekrutacyjnego często nie chodzi o wyselekcjonowaniu kandydata ,,najlepszego”, ale o wyborze kandydata odpowiedniego na dane stanowisko. Osoba o bardzo wysokich kwalifikacjach, dużo wyższych niż wymagane na dane stanowisko, po pewnym czasie od zatrudnienia poczuje się zdemotywowana brakiem możliwości rozwoju. Ważne jest dokładne poznanie oczekiwań zarówno klienta, jak i kandydata oraz kierowanie się intuicją.

Co Pani robi, aby przyciągnąć najlepszych kandydatów?

EM: Współpracuję z biurami karier na uniwersytetach, biorę udział w targach kariery oraz wydarzeniach branżowych. Tak jak wcześniej wspomniałam, bardzo ważne jest dla mnie budowanie relacji z kandydatami, którzy często polecają swoich znajomych – specjalistów w danych dziedzinach. Istotne jest również budowanie profesjonalnego wizerunku na portalach rekrutacyjnych.

W jaki sposób przygotowuje się Pani do przeprowadzenia procesu rekrutacyjnego?

EM: Zawsze staram się jak najlepiej poznać oczekiwania klienta do danego stanowiska, profil kandydata, oczekiwane umiejętności i kompetencje. Bardzo ważne jest również poznanie specyfiki organizacji, do której rekrutujemy, aby dopasować kandydata nie tylko pod względem umiejętności twardych ale również osobowości i kultury organizacyjnej firmy.

Z jakich źródeł czerpie Pani inspirację do pracy?

EM: Największą inspiracją są dla mnie ludzie z którymi na co dzień pracuję. Inspirujące są dla mnie rozmowy z osobami posiadającymi większe doświadczenie w obszarze HR, od których mogę się wiele nauczyć. Polecam blog Pauliny Basty – genialny! Ogromne natchnienie dają mi również podróże i rozmowy z ludźmi, których spotykam.

Jaka kampania rekrutacyjna (wizerunkowa) ostatnio zwróciła Pani uwagę?

EM: Moją uwagę zwróciła kampania zorganizowana przez Adecco ,,CEO for 1 month”. Uważam, że była to jedna z najciekawszych kampanii zorganizowana przez agencję rekrutacyjną w ostatnim czasie.

Jakie trendy zauważa Pani w branży HR?

EM: Branża HR staje się coraz istotniejszą częścią biznesu. Obecnie HR coraz częściej pełni funkcje strategiczne, co mnie bardzo cieszy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *