Katarzyna Małkowska

Starszy Specjalista ds. Marketingu B2B w GoldenLine.

Wpisy autora

Monika Karczewska-Gugała o benefitach w organizacji

Monika Karczewska-Gugała odpowiada na kilka pytań dotyczących planowania systemu świadczeń dla pracowników i monitorowaniu potrzeb dotyczących benefitów oraz opowiada o świadczeniach oferowanych w firmie Żywiec Zdrój.

Monika Karczewska-Gugała – Kierownik ds. Polityki Wynagrodzeń w firmie Żywiec Zdrój SA.

Od czego zacząć rozpoznanie potrzeb dużej organizacji dotyczących świadczeń dla pracowników?

MKG: Jeśli nie mamy zdefiniowanej polityki benefitowej i dopiero myślimy o usystematyzowaniu rozwiązań, oczywiście należy zacząć od podstaw. Przede wszystkim sprawdźmy, jakie świadczenia są najbardziej popularne na rynku i jakie są najistotniejsze potrzeby w tym obszarze w naszej organizacji. Jak to można zrobić? Najprostszy sposób to przeanalizowanie struktury zatrudnienia pod kątem takich wskaźników jak wiek czy płeć, a także miejsce zatrudnienia (np. czy są to duże miasta z szeroką ofertą ośrodków zdrowia lub klubów fitness, czy mniejsze miejscowości, gdzie taki wybór jest mniejszy). Innym sposobem jest zapytanie samych pracowników o ich oczekiwania lub potrzeby, np. w formie ankiety. Dzięki takim informacjom będzie nam łatwiej dopasować rodzaj i zakres świadczeń do rzeczywistych potrzeb pracowników.

W przypadku, gdy organizacja posiada sprecyzowaną politykę benefitową, jak monitorować, czy pojawiły się nowe potrzeby dotyczące świadczeń?

MKG: Warto poszukiwać informacji zarówno wewnątrz organizacji, jak i poza nią. Jednym z ważnych źródeł informacji o opiniach naszych pracowników jest organizowane w wielu firmach badanie satysfakcji z pracy. To tam zwykle pojawiają się pierwsze sygnały, wskazujące na to, że powinniśmy przyjrzeć się naszej ofercie benefitowej. Kolejnym krokiem, który w takiej sytuacji robimy, to pogłębienie tych informacji, dopytanie o szczegóły. Można to zrobić podczas spotkań z pracownikami, w czasie których omawiamy wyniki badania opinii i przygotowujemy plany działań. Z tych spotkań lub ankiet mogą wyniknąć ciekawe wnioski. Może się na przykład okazać, że pracownikom zależy na dodaniu jakiegoś nowego świadczenia albo na zmianie zakresu lub dostępności świadczenia, które już w firmie jest. A czasem okazuje się po prostu, że trzeba popracować nad komunikacją na temat dostępnych w firmie świadczeń.

Warto też interesować się tym, co dzieje się w otoczeniu poza naszą organizacją, jak radzą sobie inne firmy, jakie nowinki i ciekawe rozwiązania pojawiają się na rynku.

Jakie benefity oferuje pracownikom firma Żywiec Zdrój?

MKG: Nasi pracownicy mają dostęp do szerokiej oferty świadczeń. Najważniejsze z nich, które w zasadzie są już standardem w dużych dobrych organizacjach, to świadczenia medyczne, ubezpieczenie i sport. Jesteśmy firmą, która promuje zdrowy tryb życia; jest to zapisane w naszych „genach”. Oprócz kart sportowych dających dostęp do szerokiej gamy aktywności fizycznych, mamy karty przedpłacone, które można wykorzystać na różne formy działalności sportowej albo przeznaczyć te środki na zakup sprzętu sportowego.

Jednym z ciekawych programów promujących zdrowy styl życia jest firmowy turniej piłki nożnej organizowany dla wszystkich pracowników. Kolejna edycja tego turnieju właśnie ruszyła, jesteśmy po pierwszych eliminacjach, w których wzięło udział kilkanaście drużyn stworzonych przez naszych pracowników. Ten duch sportowy jest wśród nas; wielu naszych pracowników bierze udział w różnych imprezach sportowych. Przykładem takiej działalności może być Półmaraton dookoła Jeziora Żywieckiego, coroczna impreza organizowana przez Starostwo Powiatowe w Żywcu, w której bierze udział wielu naszych pracowników. Firma Żywiec Zdrój dodatkowo popularyzuje tę imprezę wśród pracowników i zachęca do wzięcia w niej udziału na zasadzie wolontariatu – każdy uczestnik to kolejna kwota, którą Żywiec Zdrój przekazuje na rzecz Domu Dziecka w Żywcu. W tym roku aż 70 naszych pracowników wzięło udział w tej imprezie.

Dużo uwagi poświęcamy też na promocję zdrowych nawyków żywieniowych; organizujemy np. Dni Zdrowia, gdzie nasi pracownicy mają możliwość porozmawiania z dietetykiem. W naszym biurze codziennie są świeże owoce. Korzystamy z różnych źródeł informacji i dotarcia do pracowników – na przykład w naszym firmowym magazynie „Żywiec Twój” publikujemy wiele artykułów poświęconych tematyce zdrowia i zdrowego stylu życia.

Które z nich są najbardziej popularne wśród pracowników?

MKG: Oprócz promocji zdrowego trybu życia i aktywności sportowych, zdobywających coraz więcej zwolenników, zdecydowanie najbardziej pożądanym przez pracowników świadczeniem jest opieka medyczna. Niestety w Polsce wciąż jest niełatwy dostęp do państwowej opieki medycznej; terminy oczekiwania do specjalistów są długie; podobnie z dostępem do specjalistycznych badań i diagnostyki.

A przecież często o zdrowiu, a wręcz życiu, decyduje czas. W naszej firmie utworzyliśmy dodatkowy Fundusz Szpitalny, którego celem jest pomoc naszym pracownikom właśnie w takich nagłych przypadkach zagrożenia życia lub zdrowia, kiedy potrzebna jest szybka konsultacja specjalisty, badania czy zabieg medyczny, który nie jest finansowany przez państwową służbę zdrowia albo terminy są zbyt długie. Staramy się też o to, aby opieka medyczna oferowana wszystkim naszym pracownikom była jak najlepiej dostosowana do ich potrzeb.

Innym programem cenionym przez naszych pracowników jest świadczenie skierowane do młodych rodziców ułatwiające start w roli rodzica, opiekę medyczną dla dziecka i komfortowy powrót do pracy po przerwie.

Co sądzi Pani na temat niestandardowych benefitów oferowanych przez firmy na świecie, jak np. nieograniczony urlop? Czy mogą być zachętą dla talentów i stać się standardem?

MKG: Tak, rzeczywiście są firmy, które oferują ciekawą gamę zindywidualizowanych benefitów wspierających pracowników w realizacji ich potrzeb, związanych z różnymi obszarami życia, takimi jak dodatkowy czas z rodziną, gdy ona tego potrzebuje (nawet do kilku miesięcy) czy przerwa w pracy na zaadresowanie istotnych potrzeb życiowych, zarówno zawodowych jak i prywatnych. Coraz częściej też mówi się o systemach kafeteryjnych, które pozwalają pracownikowi na wybór takich świadczeń dodatkowych, jakie są mu najbardziej potrzebne. Na pewno te trendy warto obserwować, gdyż wiele z nich staje się już standardem, chociażby takie rozwiązania, jak elastyczny czas pracy, możliwość pracy z domu czy na część etatu. Oczywiście wybór takich rozwiązań też zależy w dużej mierze od specyfiki branży i pracy.

Jakie korzyści może przynieść firmie odpowiednio zaplanowany system benefitów?

MKG: Ciekawa oferta benefitowa jest na pewno ważnym elementem polityki firmy. Dobrze skonstruowany system świadczeń to przede wszystkim korzyść dla pracowników.  Na co dzień  być może o tym nie myślimy, a jednak warto mieć pełną informację o tym, co daje mi firma w tym zakresie. Dlatego tak ważna jest dobra komunikacja do pracowników o dostępnych świadczeniach. System benefitów może odzwierciedlać i podkreślać misję, którą kieruje się firma. Poprzez powiązanie oferty benefitowej z wartościami firmy umacniamy te komunikaty wśród naszych pracowników.  Budujemy też w ten sposób spójny wizerunek naszej organizacji na zewnątrz.

Komentarze

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.