Jak w 15 sekund zwiększyć szanse na sukces rekrutacyjny

Obecnie aby pozyskać interesujących kandydatów, którzy spełniają kryteria, nierzadko trzeba wyjść poza standardowe działania rekrutacyjne. 75% rekruterów uważa, że wzrost liczby kandydatów jest jedną z głównych korzyści, które niesie ze sobą wykorzystanie mediów społecznościowych w rekrutacji (DBM, 2015). Umieszczenie na nich ogłoszenia zajmuje kilkanaście sekund, a może mieć znaczny wpływ na powodzenie procesu.

Mała liczba specjalistów na rynku pracy, niedopasowanie umiejętności aplikujących do wymogów pracodawcy czy kandydaci rezygnujący z rozmowy kwalifikacyjnej w ostatniej chwili to tylko kilka z wyzwań, które na co dzień spotykają rekrutera. 31% pracowników działów HR uważa, że największym wyzwaniem rekrutacyjnym jest mała liczba aplikacji (według badania GoldenLine „Trendy HR”, 2015). Sama publikacja ogłoszenia w serwisie lub na portalu rekrutacyjnym to podstawowy krok pozwalający na zebranie aplikacji od zainteresowanych kandydatów, warto jednak zadbać o dodatkowe działania, które przyczynią się do wzmocnienia sukcesu rekrutacyjnego.

Jedną z możliwości jest udostępnienie ogłoszenia w mediach społecznościowych, które wspierają działania rekrutacyjne. W ostatnim czasie serwis GoldenLine umożliwił swoim klientom łatwe i szybkie udostępnianie opublikowanych ogłoszeń również na Facebooku. Za pomocą swojego prywatnego profilu na Facebooku rekruter może zamieścić ogłoszenie na swojej tablicy, w dowolnej grupie tematycznej lub na tablicy znajomych.

Udostępnianie ogłoszeń

Dlaczego warto? Charakterystyka mediów społecznościowych to szybkość informacji i bezpośredni kontakt. Udostępniając ofertę na Facebooku dajemy potencjalnym kandydatom jasny sygnał:

  • szukamy pracownika tu i teraz
  • nie czekaj, to może być twoja szansa
  • masz dodatkowe pytania – odezwij się do mnie
  • rekomenduję tę pracę z imienia i nazwiska.

 

Dzięki wykorzystaniu towarzyskich mediów społecznościowych aż 33% rekruterów skróciło średni czas na zatrudnienie kandydata (Social Recruiting Survey, JobVite 2015). Przy rosnących z roku na rok planach rekrutacyjnych wsparcie rekrutacji tym kanałem wydaje się idealnym rozwiązaniem. Oczywiście w masie informacyjnej, która zalewa nasze społecznościowe „newsfeedy” konieczne jest zastosowanie wyróżnienia, które wywoła zainteresowanie potencjalnych kandydatów: zdjęcia, memy, oryginalne copy. Jeśli nie mamy pomysłu na wyróżniający przekaz – warto oddać ten element w ręce naszych pracowników. Im bardziej autentyczny przekaz, tym większa skuteczność takiej promocji – mówi Szymon Motławski, Kierownik Ekspertów ds. Employer Brandingu w Pracowni EB.

Niewątpliwą korzyścią wynikającą z dodatkowej promocji ogłoszenia na Facebooku jest poszerzenie zasięgu oferty. Facebook może pomóc dotrzeć do biernych kandydatów, którzy nie szukają aktywnie nowej pracy i nie odwiedzają portali pracy. Należy jednak pamiętać, że nie jest medium rekrutacyjnym i udostępnianie każdej aktualnej oferty tylko w tym serwisie nie przyniesie nam efektu, jakiego oczekujemy. Facebookiem rządzi humor i kontrowersja, a oferta pracy zwykle nie spełnia powyższych kryteriów. Dlatego dokładne sprofilowanie grupy docelowej rekrutacji jest kluczowe.

Warto poinformować sieć społecznościową o prowadzonej właśnie rekrutacji. Być może ktoś z facebookowych znajomych szuka pracy na stanowisku, którego dotyczy ogłoszenie lub zna kogoś, kogo mógłby polecić? Istnieje szansa, że taka osoba widząc ogłoszenie sama skontaktuje się z rekruterem. A kandydaci z rekomendacji to jeden ze skutecznych sposobów na pozyskanie nowego członka załogi. Ponadto zachęcenie pracowników firmy do publikowania ogłoszenia w swoich sieciach społecznościowych może otworzyć dostęp do sieci kontaktów, w której być może znajduje się najlepiej dopasowany do stanowiska kandydat.

Publikacja ogłoszenia na Facebooku nie jest koniecznością, ale stwarza dodatkową możliwość zauważenia go przez interesujących nas kandydatów. Ponadto umieszczenie oferty w określonych grupach np. branżowych lub związanych z określoną lokalizacją czy zainteresowaniami umożliwia dotarcie do konkretnych grup osób, co może przyczynić się do sukcesu rekrutacyjnego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *