Agnieszka Ciećwierz

Partner w firmie Sigmund Polska – specjalizuje się w testach osobowości oraz psychologicznych wykorzystywanych w procesie rekrutacji, bilansów kompetencji, zarządzania i rozwijania talentów. Wspiera firmy w badaniu potencjału pracowników oraz kandydatów do pracy jak i również w opracowywaniu procesów HR-owych. Równolegle prowadzi szkolenia z kompetencji miękkich oraz sprzedażowych.

Wpisy autora

Chcesz tworzyć doskonałe candidate experience? Pamiętaj o feedbacku

Candidate experience to suma wszystkich doświadczeń kandydata z całego procesu rekrutacyjnego (od momentu wysłania aplikacji do momentu zakończenia procesu).

Jak wiadomo prowadzenie procesu rekrutacyjnego jest jednym z najważniejszych czynników, które budują wizerunek firmy jako pracodawcy. Rekrutacja jest tak samo stresująca dla obu stron – osoba poszukująca pracy wkłada dużo starań, aby ją o trzymać, a organizacja inwestuje znaczne środki, aby znaleźć odpowiedniego kandydata. Dlatego też tak ważne jest, aby zbierać dane na temat CX. Dobre CX jest świetnym marketingiem dla organizacji, a złe mogą nawet skłonić kandydata do rezygnacji z procesu rekrutacyjnego!

Na początek kilka wniosków z ostatniego badania Cadidate Experience 2017:

1. Negatywne doświadczenia w procesie mogą powodować utratę 1/3 aplikacji!

2. ¾ pracodawców nie bada opinii kandydatów nt. procesów rekrutacyjnych.

3. 8 na 10 kandydatów ma poczucie, że nikt nie zapoznał się z ich aplikacją.

4. 86% kandydatów oczekuje informacji o zakończeniu procesu rekrutacyjnego.

5. 39% kandydatów uważa, że pracodawcy powinni popracować nad udzielaniem informacji o powodach niezakwalifikowania się.

Jak zacząć działać, aby doświadczenia kandydatów z naszym procesem rekrutacyjnym były pozytywne? Oto kilka sposobów :

Poczuj się jak osoba poszukująca pracy

Wszyscy poszukiwaliśmy kiedyś pracy. Poczujmy się tak jakbyśmy znowu to robili. Przy projektowaniu procesu rekrutacyjnego spójrzmy na niego tak, jak nasz przyszły kandydat- czy jest przejrzysty, jaka jest jego długość itp.

Komunikuj się

Tylko 39% pracodawców wysyła informację zwrotną o przebiegu rekrutacji wszystkim kandydatom biorącym udział w procesie rekrutacji! To naprawdę zatrważająca statystyka. Musisz wyjaśnić kandydatowi każdy etap procesu rekrutacji. Zawsze dotrzymuj terminów i wyznaczonych dat. Każdy kandydat powinien dostać informacje zwrotną – bez względu na wynik rekrutacji.

Personalizuj proces rekrutacji

Pamiętaj, że na każde stanowisko rekrutuje się inaczej – inaczej rekrutuje się programistę, a inaczej handlowca! Ogłoszenie musi być dostosowane do stanowiska.

Bądź szczery

Nie ukrywaj negatywnych aspektów pracy na danym stanowisku.

Szukaj opinii kandydatów

Proces rekrutacji powinien ciągle ewoluować. Media społecznościowe przekazały działom HR nowe, potężne narzędzia, które wpływają na każdy etap procesu. Aktywnie zabiegaj o opinię od kandydatów, zarówno tych, których zatrudniasz, jak i tych, których nie zatrudniasz. Słuchaj i odpowiadaj. Statyczny proces rekrutacji wkrótce stanie się nieaktualny. Pomyśl o informacji zwrotnej jak o dialogu, lekcji i inspiracji.

Podsumowując, stworzenie doskonałego CX nie jest trudnym zadaniem – wystarczy kilka kroków. Sprawienie, że kandydatura twojej firmy będzie zapamiętana w pozytywny sposób, może odróżnić cię od słabych doświadczeń oferowanych przez konkurencję.

 

Źródło: Badanie Candidate Experience 2017-  Raport eRecruiter i Great Digital „Candidate Experience 2017”

 

Komentarze

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.