Agnieszka Ciećwierz

Partner w firmie Sigmund Polska – wspiera firmy w badaniu potencjału pracowników oraz kandydatów do pracy jak i w opracowywaniu procesów HR-owych.

Wpisy autora

Jak wprowadzić constant feedback do organizacji?

Zacznijmy od tego, czym w ogóle jest constant feedback i skąd się wziął.

Constant feedback to udzielana na bieżąco informacja zwrotna na temat efektów pracy. Chociaż znaczenie feedbacku jest jasne, 65% pracowników twierdzi, że chciałoby uzyskać więcej informacji na temat swojej pracy niż obecnie.

Niemniejsze znaczenie ma tutaj także zmiana pokolenia pracowników. W dobie internetu Millenialsi przyzwyczajeni są do otrzymywania informacji zwrotnej niemalże natychmiast i tego samego oczekują od przełożonych. Nie chcą już czekać cały rok na podsumowanie efektów swojej pracy.

Spójrzmy na trzy ważne powody, dla których chęć szybkiej oceny w pracy jest tak silna:

  • Kultura: Wielu (ale oczywiście nie wszyscy) członków pokolenia Millenialsów dorastało z dużo większym wsparciem niż poprzednie pokolenia. I to nie tylko od rodziców i nauczycieli. Millenialsi mieli też trenerów, doradców akademickich, doradców zawodowych, opiekunów i innych pomocnych dorosłych, którzy udzielali im porad prawie przez 24 godziny na dobę. Nic więc dziwnego, że spodziewają się tego samego w swoim miejscu pracy.
  • Technologia: Millenialsi są cyfrowymi tubylcami. Publikują zdjęcia na Instagramie i Facebooku w celu natychmiastowego zbierania lajków. To również może się przekładać, często podświadomie, na oczekiwania w miejscu pracy.
  • Szkoła: I w końcu to pokolenie – podobnie jak wszyscy inni – weszło do grupy roboczej po ukończeniu szkoły, gdzie otrzymywało stałe opinie w formie ocen.

Kiedy już znamy powody, dla których nowe pokolenie potrzebuje szybkiej informacji zwrotnej na temat swojej pracy, pojawia się kolejny pytanie – jak wprowadzić constant feedback do swojej organizacji?

1. Pierwszym krokiem jest przyjrzenie się, jak ocena roczna wpływa na efektywność pracowników.

Jak wynika z danych CEB aż 95 proc. menedżerów nie jest zadowolonych ze sposobu, w jaki w firmach oceniani są pracownicy, a 90 proc. HR menedżerów uważa, że proces nie przynosi odpowiedzi na kluczowe dla organizacji i pracowników pytania. Podobne wnioski płyną z badania Deloitte przeprowadzonego wśród menedżerów. Ponad połowa (58 proc.) kierowników uważa, że dotychczasowe systemy ocen pracowniczych nie podnoszą wyników pracy oraz zaangażowania w ich zespołach. Tyle samo respondentów twierdzi, że rozwiązanie to nie przynosi spodziewanych korzyści – jest wręcz marnotrawstwem.

2. Kolejnym krokiem jest zbadanie kompetencji i wyłonienie mocnych stron każdego pracownika.

Jak wiadomo pracownik, który wykonuje swoją pracę w oparciu o swoje mocne strony, jest bardziej efektywny. Do badania kompetencji możemy wykorzystać np. testy.

3. Wyznaczenie krótkoterminowych celów.

Millenialsi uwielbiają zadaniowe podejście do pracy oraz deadline’y. Podzielenie jednego dużego celu rocznego na mniejsze spowoduje, że pracownik jest bardziej skoncentrowany na rzeczywistych priorytetach. Dodatkowo ułatwia to przeprowadzenie bieżącej oceny z pracownikiem.

4. Przeszkolenie managerów z udzielania konstruktywnego feedbacku.

Jest to jeden z najważniejszych punktów. Bez szkolenia i przekazania wagi feedbacku managerom wszystkie wcześniejsze punkty nie będą miały znaczenia. To my (jako dział HR) oraz managerowie powinniśmy zapoczątkować kulturę constant feedbacku w naszej organizacji i pokazywać, że pracownik w każdej chwili może nas o taką ocenę poprosić. To, co jest ważne – feedback powinien być konstruktywny! Nie skupiajmy się tylko na złych stronach. Mówmy o tym, co pracownik robi dobrze, chwalmy go. Pamiętajmy też, że te spotkania mają być krótkie i dotyczyć ostatnich zadań pracownika. Zaleca się również uzupełnianie spotkań formalnych nieformalnymi rozmowami lub wiadomościami e-mail. Firmy mogą rozwijać zautomatyzowane procesy i systemy, które wykorzystują nowe technologie, aby dostarczać informacje zwrotne w korzystny dla obu stron sposób.

Constant feedback to nie tylko korzyść dla pracownika – jest również korzystny dla pracodawców! Jego główne zalety to przede wszystkim zapewnienie natychmiastowego potwierdzenia dobrze wykonanego zadania i możliwość doskonalenia pracownika, wyraźne oczekiwania co do wykonywanej pracy oraz bardziej wydajni pracownicy.

„Dzięki bieżącej informacji zwrotnej nie tylko praca jest bardziej interesująca, ale także zapewnia pracowników, że wciąż się rozwijają. Powstrzymany rozwój dla Millenialsów jest nie do przyjęcia. Ich misją jest ciągły rozwój, a constant feedback pomaga im to robić „- pisali Burney i Moore. „Jeśli brakuje kluczowych elementów rozwoju, Millenialsi robią to, co czują, że muszą – odchodzą. „Dlaczego więc nie dać im istotnych powodów, aby zostali?

Komentarze

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.