Motywowanie pracowników za pomocą umiejętności miękkich

Twoją siłą lub największą słabością jest to, jakim jesteś człowiekiem oraz jak korzystasz z posiadanej wiedzy o samym sobie. Rozbudowane i dobrze wypracowane umiejętności miękkie mogą poprowadzić twój zespół drogą efektywnego sukcesu. Czy jesteś jednak pewien, że potrafisz nim mądrze zarządzać?

W przedsiębiorstwach wciąż nazbyt często pokutuje sposób myślenia, w którym choćby umiejętność obsługi konkretnych programów komputerowych jest ważniejsza niż szybka adaptacja w nowym środowisku czy ponadprzeciętna zdolność zarządzania swoim czasem. Szczególnie widoczne jest to podczas rozmów kwalifikacyjnych, kiedy twarde umiejętności stawiane są wysoko ponad naturalne atuty osobowościowe kandydatów. Dlatego też szczególnie ważne jest uświadomienie sobie, że zdecydowanie łatwiej jest nauczyć się obsługi danego narzędzia, niż stać się energicznym, pełnym pasji człowiekiem, który nie ma problemów z komunikacją i rozumnym przywództwem.

Z jednym nie sposób polemizować – umiejętności miękkie są niemierzalne, ponieważ nie sposób określić, czy ktoś jest wystarczająco otwarty lub potrafi w oczekiwanym czasie uczyć się nowych wymagań. Inaczej jest z twardymi kompetencjami, w przypadku których nietrudno zweryfikować, czy dana osoba potrafi pracować na konkretnych narzędziach w odpowiednim, z góry wymaganym zakresie. Tutaj jednak zawsze powinna przyjść z pomocą wyobraźnia. Czy według ciebie można stworzyć zespół z grona specjalistów, które nie potrafi się ze sobą porozumieć, a skala konfliktów i problemów pomiędzy nimi nie dość, że nadwyręża wewnętrzne morale, to podcina skrzydła całemu otoczeniu? Co jeśli charakteryzuje ich mało twórcze działanie, z niewielką ilością pomysłów i efektywnością, która maleje poprzez wszystkie wymienione wcześniej rozterki?

Nikt nie potrzebuje autokratycznego zarządcy. Wszyscy jednak chcą w zespole lidera, który odpowiednim doborem słów, empatią w głoszeniu poglądów, energią, pomysłowością, a także darem do zarządzania czasem zespołu będzie w stanie dotrzeć do jednostki i wyzwolić z niej wszystko to, co najlepsze. Niska satysfakcja koreluje z dążeniem do zmiany pracy. Wychwyć to, wyjdź naprzeciw tym problemom i zainwestuj czas w wykreowanie cech, które stworzą z jednostek dobrze rozumiejący się, współpracujący, świadomy celu zespół.

Wyodrębniono cztery umiejętności, które są najgorętszymi potrzebami pracodawców:

  • współpraca
  • zarządzanie czasem
  • komunikacja
  • przywództwo

 

Ponadto, warto dodać do nich jeszcze dążenie do rozwoju kompetencji, motywację, zdolności organizacyjne i komunikacyjne, inteligencję emocjonalną, asertywność, zdolności perswazyjne, a także empatię.

Wszystko zaczyna się od wiary w siebie. W twoich umiejętnościach miękkich kryją się nieocenione możliwości tworzenia w zespole atmosfery zrozumienia. Lider nie tylko wskazuje kierunki wyznawanych w zespole wartości, ale także świeci przykładem, a swoją postawą dodaje animuszu współpracownikom. Chcesz, aby twoi ludzie dokształcali się i wciąż mieli w sobie ambicję, by nabywać kolejne umiejętności? Zacznij od siebie i udowodnij, że nie spocząłeś na laurach. Istotna jest tu również pewność siebie, która nie może być poparta ignorancją i bufonadą. Realna świadomość zalet i wad pozwoli ci pracować nad niedoskonałościami, stworzy bufor bezpieczeństwa przed opiniami innych, a także wypromuje dobre strony charakteru, które utorują ci ścieżkę do otwartego kontaktu z grupą.

W tym wszystkim nie zapomnij jednak o wyrozumiałości w stosunku do cudzych potknięć lub gorszych chwil, a także dobrze obserwuj swoich pracowników. Rozpoznawanie emocji ułatwi ci dotarcie do otoczenia. Zbuduj koleżeńskie relacje, w których wszyscy będą potrafili rozróżnić życie zawodowe od prywatnego. Znajomość zbudujesz poprzez prywatne rozmowy i wyjścia integracyjne, gdzie będziecie mogli poczuć się o wiele swobodniej i tym samym pogłębić więź.

Nie zapomnij o narzędziach, które pomogą ci w całym procesie tworzenia najlepszego możliwego zespołu. Jednym z nich są np. badania satysfakcji pracowników, które pozwalają poznać opinie zatrudnionych osób na temat różnych aspektów działalności firmy. Można je przeprowadzać cyklicznie, poprzez systematyczny i określony czasowo monitoring, ale i jednorazowo, kiedy występuje potrzeba zebrania interesujących danych. My zachęcamy do stosowania tego pierwszego wariantu, gdyż w ten sposób możemy obserwować, w jaki sposób zmieniały się nastroje w danych okresach życia firmy, a więc wyciągać wnioski, a także zwiększać szanse na to, że będziemy w stanie odpowiednio szybko zareagować, gdy pojawią się wewnętrzne problemy.

Nie można zapomnieć również o reakcji na wątpliwości pracowników, tak aby przeprowadzić zmiany, które uwzględnią w funkcjonowaniu ich pomysły, rozwieją problemy, a także kompetencyjnie wzmocnią organizację. Nie ma nic dającego większą satysfakcję niż obserwacja momentów, w których firma rośnie razem z pracownikami, którzy odbudowują morale i dostają zastrzyk energii do osiągania kolejnych celów!

Jako świadomy lider buduj poczucie wartości członków zespołu. Przydzielaj zadania, w których będą mogli udowodnić sobie, że potrafią przezwyciężyć przeciwności i zwyczajnie, po ludzku, dać radę. Może to być choćby publiczny występ czy odpowiedzialność za wynik pracy większej grupy. Rozwijanie umiejętności miękkich jest procesem długim, ponieważ niejednokrotnie dotyka cech charakteru i przyzwyczajeń, dlatego ważna jest cierpliwość i systematyczność. Zainwestuj w to, a stworzysz drużynę zdolną do osiągania najambitniejszych celów!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *