Jak przygotować ogłoszenie o pracę atrakcyjne dla kandydata?

Poszukiwanie dopasowanego kandydata to wyzwanie, które stoi przed wieloma specjalistami od rekrutacji czy HR. Prawda jest taka, że dobre ogłoszenie o pracę może zwiększyć szansę na zamknięcie rekrutacji nawet na najtrudniejszych do znalezienia stanowiskach. Sprawdź, jak zrobić to w prostych 5 krokach

Krok 1: Przedstaw ciekawie swoją firmę

To jest jedna z najważniejszych części ogłoszenia. Na rynku  pracy są dziesiątki albo nawet setki firm, podobnych do Twojej. Dlatego już na początku drogi odpowiedz sobie na pytania:

  • W czym Twoja firma jest lepsza od innych?
  • Co ją wyróżnia?

Pomyśl o także o tym, co mogłoby zainteresować Ciebie w ofercie. Kandydat po przeczytaniu opisu stanowiska musi być zachęcony do poznania większej ilości szczegółów.

Dobrym pomysłem nie będzie kopiowanie opisu firmy ze strony internetowej, który jest przygotowany z myślą o klientach. – Pamiętajmy, że klient i kandydat to dwie zupełnie różne grupy docelowe – mówi Anna Golubnycha z TeamQuest. – Czasami spotykam się z sytuacją, kiedy klienci nie mogą powiedzieć co wyróżnia ich firm. W takich przypadkach zawsze razem znajdujemy mocne strony. Przez cały czas musimy pamiętać, że chcemy pozyskać najlepszego kandydata na rynku. Dlatego opis organizacji musi być przyciągający. To szczególnie istotne w przypadku kandydatów, którzy nie szukają aktywnie pracy, tylko czasami zaglądają na portale z ogłoszeniami, oceniając sytuację na rynku pracy.

Co zrobić, aby nasz opis firmy przyciągnął uwagę? Jest na to kilka sprawdzonych technik:

  • Zrób analizę SWOT. Pomoże Ci znaleźć Twoje mocne strony
  • W opisie używaj konkretów i faktów
  • Zadbaj o to, aby był napisany językiem korzyści
  • Pokaż w opisie to, co najważniejsze w waszej organizacji. Jeśli są to ludzie – mów o nich

Krok 2: Konkretnie o zadaniach

W przedstawieniu obowiązków postawmy na konkrety.

“Praca nad ciekawym projektem klienta ze Stanów Zjednoczonych” albo “rozwój produktu firmy” nie ma nic wspólnego z dobrym opisem stanowiska. Zadania muszą być dokładnie i konkretne opisane – mówi Anna Golubnycha z TeamQuest. –  Warto również napisać o konkretnych możliwościach rozwoju, jeżeli takie są. Warto czasem przedstawić także krótki opis zespołu, w którym kandydat będzie pracował bądź opisać, z jakimi zespołami przyszły pracownik będzie współpracować. Na przykład, w niektórych firmach osoba na stanowisku HR Managera będzie współpracować z działem marketingu czy kierownikami poszczególnych zespołów. Pamiętajmy, że szczegółowy opis zadań jest bardzo ważny, ponieważ osoba na tym samym stanowisku może robić zupełnie inne rzeczy w różnych firmach.

Krok 3: Wymagaj to, co istotne

Nie warto przygotowywać długiego opisu wymagań, bo tak naprawdę 4-5 kompetencji będzie dla nas kluczowych – a pozostałe będą po prostu mile widziane. – Długa lista wymagań zmniejsza szanse na otrzymanie odzewu na dane stanowisko. Dlatego w opisie warto zaznaczyć najważniejsze, a inne dodać w pod sekcji mile widziane. Sprawdza się także wymienienie minimalnych wymagań, niezbędnych do aplikacji na to stanowisko. Ten opis powinniśmy pozostawić w szczególności, gdy podejrzewamy, że rekrutacja na to stanowisko jest trudna i odzew może być niewielkie – dodaje Anna Golubnycha z TeamQuest.

Krok 4: Konkretnie pokazuj to, co ciekawe

To, co może zaoferować kandydatowi pracodawca to często spectrum różnorodnych benefitów. Pamiętajmy, że powinniśmy pisać tu konkretnie, unikając stwierdzeń typu: „atrakcyjne rynkowo wynagrodzenie”.

Dla jednej osoby forma zatrudnienia jest ważniejsza od karty Multisport, a dla drugiej premia kwartalna może być bardzo ważnym szczegółem, który nawet zmniejszy oczekiwania finansowe. W tej sekcji powinniśmy dbać o szczegóły i konkrety – także te związane z wynagrodzeniem. Pamiętajmy, że warto rozróżnić kwoty widełek finansowych w przypadku zatrudnienia B2B i umowy o pracę – zawsze podając, czy to kwota netto czy brutto – zachęca rekruterka.

Jak przygotować zachęcające opisy? Zobacz:

  • Cenimy Twój rozwój i dlatego mamy budżet szkoleniowy, który możesz wykorzystać na wybrane przez Ciebie szkolenia w ciągu roku
  • Dajemy możliwość 100% pracy zdalnej: nie ma dla nas znaczenia, gdzie pracujesz, o ile zadania są wykonywane na czas i pozostajesz w kontakcie podczas pracy zespołowej

Nie bójmy się także informacji o strukturze organizacji. Jeden kandydat dobrze się czuje w firmie z płaską strukturą, a drugi w korporacyjnej hierarchii. W pogoni za kandydatem nie można zapominać o wewnętrznych wartościach firmy, a podanie ich w ogłoszeniu zwiększy szansę na to, że trafi się właściwa osobą, której tak długo szukasz.

Krok 5: pamiętaj o ważnych drobiazgach

Podpowiadamy jeszcze 3 konkretne porady związane z dobrym ogłoszeniem zaproponowane przez rekruterów TeamQuest:

  • Opis stanowiska w języku polskim przyciąga więcej uwagi. Jeśli wasza firma nie jest otwarta dla osób anglojęzycznych, albo w tym języku nie odbywa się codzienna praca – przygotuj ogłoszenie wyłącznie po polsku
  • Zadbaj o nazwę stanowiska. Używaj prostej i rozpoznawalnej branży. Nie kieruj się nazewnictwem z Twojej firmy
  • Sprawdzaj, jak ogłoszenie wygląda zarówno na Twoim komputerze jak i urządzeniach mobilnych
  • Wyróżniaj najważniejsze rzeczy – nie tylko w wymaganiach, czy oczekiwaniach, ale także w tym, co masz do zaoferowania kandydatowi jako pracodawca
  • Dodaj wizualizację (zdjęcie lub film zespołu), jeśli pozwala na to portal ogłoszeniowy

I po prostu… walcz o najlepszych kandydatów.

Szukasz sposobu, aby znaleźć dopasowanych kandydatów? Pomyśl o wyszukiwarce Goldenline.

Potrzebujesz inspiracji? Dołącz do webinaru Goldenline i HRlink już we wtorek 23 lutego podczas którego Anna Golubnycha z TeamQuest i Maciek Stęga wspólnie z Aliną Michałek będą szukać odpowiedzi na pytania, jak skutecznie rekrutować na stanowiska juniorskie, czy kandydatów z innych branż niż nasza.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *