Zawsze dawaj feedback kandydatom w rekrutacji

Feedback to ostatnio bardzo popularne pojęcie, szczególnie w świecie biznesu. Niejednokrotnie słyszymy, jak ważne dla efektywności zespołu jest udzielanie informacji zwrotnej osobom, z którymi współpracujemy. Tym niemniej, wielu rekruterów nadal nie daje feedbacku kandydatom, tłumacząc się przede wszystkim brakiem czasu. Czy mają rację? Czy przekazywanie informacji zwrotnej jest zbyt czasochłonne, aby było tego warte?

Nie do końca. Warto pamiętać, że to nie tylko dział HR angażuje się w rekrutację. Każdy pojedynczy kandydat inwestuje zarówno swój czas, jak i umiejętności, aplikując na określone stanowisko. Z tego względu, dobrze udzielać informacji zwrotnej – tak, aby, mimo niepowodzenia mieli poczucie, że rekrutacja ich w pewien sposób rozwinęła.

Brak informacji zwrotnej może osłabić nasz wizerunek jako pracodawcy

Jest to szczególnie ważne biorąc pod uwagę fakt, że kandydat jest zawsze potencjalnym lub obecnym klientem danej firmy. Jego negatywne wrażenie może się więc przełożyć na odwrócenie się od marki, co w konsekwencji przyniesie spadek sprzedaży.

Ponadto, brak informacji zwrotnej może osłabić nasz wizerunek jako pracodawcy. W dobie internetu, kiedy wpis pojedynczej osoby z łatwością osiąga globalny zasięg, każda nieprzychylna wypowiedź może odstraszyć setki innych potencjalnych kandydatów. Co gorsza, nie będzie to tylko strata ilościowa, ale również jakościowa – najbardziej wykwalifikowani specjaliści są bowiem szczególnie wrażliwi na opinie innych. Dobrze pamiętać, że udzielanie feedbacku i przejrzystość to obecnie jedne z najbardziej cenionych przez pracowników wartości – dlatego powinniśmy zwracać na nie uwagę, jeżeli zależy nam na pozytywnym odbiorze.

Firma naraża się na ryzyko utracenia dobrych kandydatów

Brak feedbacku może źle wpływać na jakość aplikujących także z innych względów. Firma naraża się na ryzyko utracenia dobrych kandydatów, dając im wrażenie, że zupełnie nie mieli szans. Czasem zdarza się, że rekrutacja jest bardzo wyrównana, konkurujące osoby reprezentują zbliżony poziom, a decyzja wynika z drobnej umiejętności, którą łatwo będzie w przyszłości rozwinąć.

W takiej sytuacji również  odrzuceni to wartościowi potencjalni pracownicy. Jeżeli nie otrzymają oni żadnej informacji zwrotnej, źle zinterpretują swoje wyniki i mogą zrezygnować z dalszego aplikowania do danej firmy. Brak ewaluacji to także brak szansy poprawy, bowiem osoba nie wie, nad czym powinna popracować.

Mogłoby się więc wydawać, że dawanie feedbacku to niezbędny element pracy każdego rekrutera. Dlaczego więc nadal jest on tak rzadko spotykany? Przede wszystkim, ze względu na wspomnianą wyżej czasochłonność. Udzielenie informacji zwrotnej wszystkim kandydatom (których liczba niejednokrotnie osiąga trzycyfrowe liczby) wymaga bardzo dużo zaangażowania.

W wielu przypadkach przekazanie prostego feedbacku pociąga za sobą kolejne pytania aplikujących, które ostatecznie mogą okazać się niekończącą spiralą. Nie zapominajmy także, że czas to pieniądz – przekazanie informacji zwrotnej wszystkim kandydatom konsumuje nie tylko godziny pracy, ale także generuje dodatkowe koszty. Dlatego w takim przypadku warto korzystać z narzędzi, takich jak np. system ATS HRlink, który umożliwia wygodną komunikację z kandydatami na różnych etapach procesu rekrutacji, także z opcją automatyzacji.

Jak więc widać, udzielanie kandydatom feedbacku ma zarówno swoje plusy i jak i trudniejsze aspekty. Przekazywanie informacji zwrotnej powinno być standardem, a nie wyjątkiem od reguły. Pamiętajmy też, że dzięki temu budujemy naszą markę pracodawcy i rekrutera. A dzięki feedbackowi kandydat, którego spotkaliśmy tu i teraz może do nas powrócić za rok, albo dwa jako w pełni spełniający nasze oczekiwania

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *